13 september 2008

Sex and the city over and over

Nu har trean snabbkört Sex and the city med två repriser varje vardagkväll, och nu i sista avsnittet var alla lyckliga och Carrie åkte hem med Mr Big från Paris, och vänninorna kunde återförenades över lunch. Alla fick till slut både och.

De fyra huvudpersonerna är också ovanliga på så sätt att de inte försökt erövra varandras dejter eller killar. De har inte försökt konkurrera ut varandra. Det är en verklig utopi det. De har haft konflikter, men inte snackat skit om varandra. Och det är riktigt wow.

Utöver sex- och relationssnacket genom hela serien slår det mig att det som gör serien så absolut overklig är att det är en ovanlig vänkonstellation med sinsemellan helt olika tjejer som troget håller fast vid varandra, genom alla flirtar och förhållanden de har med män åt olika håll. I verkliga livet verkar tjejkonstellationer snarare upplösas så snart en tjej får fast sällskap.

Man får känslan av att män håller ihop med sina polare - även om de har en partner.

Möjligen ändras det nu, när man försöker få det som i Sex and the city eller som i Vänner.

(Såg sen att P3 planet just idag pratade New york och hur man kan göra en sex and the city på plats)

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

3 kommentarer:

  1. Så har det alltid varit, killar behåller sina vänner och tjejer ger upp sina. Jag har inte varit bättre än nån annan men i mitt fall har jag flyttat och liksom inte haft några egna vänner att vårda, tyvärr varit alltför beroende av pojkvän/mans vänners fruar/flickvänner något jag inte önskar min värsta ovän. Jag tror vi glömmer att alla inte växer upp och bor kvar i storstan, många flyttar, hittar nya sammanhang,tvingas hitta nya sammanahang kanske.

    SvaraRadera
  2. Det är därför SATC är en sån fantasi. Ingen verkar ha det så där. Jag är själv en typisk gängperson. Saknar verkligen ett gäng att hänga med. Killar som tjejer.

    Mina potentiella killpolare visar sig ofta inte vilja acceptera att bara vara polare och ger upp och försvinner.

    Jag har ibland varit bättre ibland sämre än andra på att hålla kontakten. Om vännerna försvinner för sina partners, och ens egen parner inte tycker om folk och bara vill umgås med en på tu man hand, kan man bli ordentligt isolerad. Been there.

    SvaraRadera
  3. Det finns nog undantag, men då är tjejerna bergis med i en utbrytargrupp eller nåt. Jag tycker det är väldigt synd att tjejer inte slår sig ihop och gör något av sina idéerr och samarbetar mer. Tjejer tror ofta att de ska klara allt själva och ger upp. Nån slags panisk rädsla för att få konkurens.

    SvaraRadera