27 juli 2008

Europride 2008 invigd

Europrideinvigningen ville jag gå på, men fastnade hemma. Lyckades till slut trassla med mig cykeln på Djurgårdsfärjan och kom in på Skansen lagom för att hinna ta en öl och ett glas rosévin men hörde varken prinsens tal eller nån sång för det var högljutt i det inhängnade barområdet och jag snackade själv med folk som stod bredvid. Läste om vad som sades på Aftonbladet idag istället, Pride firar den svenska synden, och hade velat höra Tiina Rosenberg tala klarspråk om rätten att ha sex som man vill.

För 10 år sen gick paraden från Tanto till Skansen, där avslutningsgalan hölls. På Tvillingarnas träffade jag några killar som tyckte jag absolut skulle följa med dem upp till Skansen, och jag hakade på och köpte taggen fast det var sista dagen på pride. Jag hade precis kommit från Arlanda efter en vecka på Kreta, när jag hörde karnevalsrytmerna och hann ikapp tåget på Strandvägen, och efter Skansen blev det många stenhårda timmar på Münchenbryggeriets dansgolv - och jag var frälst. På såna dansgolv passar jag in, även om andra inte förstår det.

Jag hade då några månader innan blivit dumpad eftersom jag varken kunde tänka mig att flytta ihop eller gifta mig med honom. Det var i alla fall förklaringen jag fick. Men sanningen var nog den att han skaffat sig nya brillor. Optikern i Kista skrattade när jag sa att det fanns risker med att se för bra och berättade hur jag blev av med pojkvän.

Jag tycker att folk ska kunna konstellera sig och ha sex med vem de vill bara det är frivilligt. Heteronormen som Åsiktstorpeden skriver om här sabbar nu inte bara för gayfolk, utan för alla som inte känner sig hemma med den och förtryckta av den livsstil som anses vara normen.

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar