14 maj 2007

Möblerar om i papper

Vi skulle behöva en konsult här som hjälper oss organisera papper, tidningar, böcker, magasin, in och ut på dagstidningar, viktiga papper, oviktiga papper, foton. Det är kaos i mitt rum sen jag flyttade sängen och bokhyllan. Kaos. Nu ser det ut som utanför dotterns rum. Kassar, kassar, högar, högar. Vad kommer allt ifrån?

Ska jag kolla vad allt är för nåt lär det ta en kvart per papper. Det kommer ta år. Här är ett till exempel:

Hur man skriver för webben? Från ett infoblad från 15 oktober 1998. Amders Lotsson från Computer Sweden hade skrivit.

Några råd:
  • Skriv kort
  • Dela upp
  • Strukturera
  • Tydliga rubriker
  • Kom till saken
  • Börja med det viktigaste
  • Länka

Så längt verkar ingenting hänt sen -98. Men här då:

  • UNDVIK stora ord (sensationell, epokgörande), skryt, försäljarprosa, corporate bullshit. Kom till saken.
  • VAR FÖRSIKTIG med ironi och humor.

Jahaja. Går det över huvud taget att se sin egen skit? Sista rådet är ju bra. Man bör veta vilka laviner man kan starta om nån tar en fel.

Saken är väl den att jag blev utan fast kontorsplats för 7-8 år sen, och till slut kastade allt i flyttkartonger, som stod i förråd, och när förrådet sades upp fick jag ta lådorna hem.
Det var dumt. Ligger väl betyg och sånt i högarna, men vad ska jag med dom till..

3 kommentarer:

  1. snälla, berätta om amsterdam!

    åker dit i övermmorgon. vad ska jag göra, hur är stämningen osv...?

    SvaraRadera
  2. Åker du själv eller med nåt sällskap? Vad vill ni göra? Intressen?

    - Ett tips för att förstå hur häftigt Amsterdam är att ta en seneftermiddagskanaltur med en bra guide, så får du/ni se hur häftigt A-dam är uppbyggt. Jag hyrde förstås cykel och cyklade hit och dit också.

    Jag har inte varit där på några år så jag har inga bra förslag på lager rakt av.
    Bra karta och en aktuell eventsguide för veckan brukar räcka långt.

    SvaraRadera
  3. tack för tipset!

    jag åkte med skolan i sex dagar och besökte bland annat peace palace i hague, gick otroligt mycket och cyklade runt. En del pubbande och upptäckande av staden på egen hand. Det var punkarvecka när vi var där, då utelivet... var spännande.

    tack!

    SvaraRadera