16 augusti 2006

Missnöjets moder

Nöjd morsa.
Om man ställer in sig på att det kommer regna och det istället blir en riktigt solig eftermiddag och man kommer hem med hundra nya Slussen-bilder i kameran, så får jag vara helt nöjd. Sushi med dottern. Engelsk deckare. Helt ok. Ja, tills morsan ringde.

Missnöjd morsa.
Min mor är inte nöjd. Minst av allt är hon nöjd med mig. Det är mitt fel att jag finns. Hennes fel är det ju inte. Hon var så ung. Hon är negativ och ifrågasättande till allt, vad man än berättar. Även till sånt som är positivt.

Så här låter det. Ämne spelar ingen som helst roll.

- Jag skulle vilja ha en riktig kamera. Skulle jag kunna få låna och betala av?
- Näe, aldrig i livet. Vad ska DU med en kamera till tror du!

- Vi har haft tur och ska äntligen byta till en 4:a.
- Det var det värsta jag hört. Hur kan ni vara så dumma. Ni behöver väl ingen 4:a...

- Jag ska åka till Mexico i två veckor..
- Och vad ska DU i Mexico å göra.. duger inte Kanarieöarna för dig eller???

- Jag ska ta ledigt för att ha tid till sånt jag gillar.
- Vad ska du med tid till menar du? Du har ju en dotter att ta hand om.

Hon säger att jag inte är riktigt klok som ens funderar på att ta time-out från jobbet, och kanske plugga och göra saker som jag gillar och inte hunnit med.

- Vaddå gillar?? Och VAD skulle det vara dåra...?

3 kommentarer:

  1. Känner igen, känner igen....tyvärr. Och jag precis som du fortsätter ändå att berätta saker med en dåres envishet och med en dotters längtan efter att någon gång få lite beröm eller åtminstone bara lite medhåll.
    Jag tycker det är jättebra att du (äntligen) gör något för att komma bort från det där jobbet. Stort lycka till !!

    SvaraRadera
  2. TAck ap!

    Har du fortfarande ingen blogg?

    SvaraRadera
  3. Usch så hemskt och sorgligt.

    Bra att läsa sådant här i alla fall, så man kan försöka se till att aldrig aldrig bli sådan själv.

    SvaraRadera