28 april 2006

Cykloiderna en trafikfara

Blev lite besviken på att ordet cykloid redan var påhittat, eftersom jag tyckte jag kom på en bra beteckning för något jag sett varenda dag sen cykelsäsongen drog igång. Vinterhemulerna har jag skrivit om tidigare, och det här är också en slags hemuler eller vanliga ufon:

- De ser bara rakt fram.
- De har mycket bråttom.
- De kan bara göra en sak i taget.
- När de cyklar cyklar dom. När de arbetar arbetar dom, och resten vill jag helst inte tänka på.
- När dom cyklar gör dom det med basta: med ny mountainbikecykel, med nya slimmade grönprickiga cykelkläder och hjälm med fartränder.

Det kan vara vanliga bilister, som ställt bilen, för att börja cykla till jobbet, men i så fall med besked. Med tidtagning, pulsmätning, metermätare och hela konkarongen i cykelryggsäcken. Det gäller att inte en enda gång mellan hem och jobb eller jobb och hem behöva sätta fötterna i marken. Som när man kör bil.

Förutom att de ser ut som en slags grodor är de en ren trafikfara.

3 kommentarer:

  1. Det är förenat med livsfara att ge sig ut med cykel på stans cykelbanor. Cykel(idioter) som plötsligt bromsar, cyklar som dårar, cyklar om på fel sida etc.

    Speciellt snutten i gamla stan när man ska mot vasabron, helt galet.

    SvaraRadera
  2. Även om du inte hittat på ordet har du i alla fall givit det en otroligt träffande och målande innebörd.

    SvaraRadera
  3. Jag kommer kalla dom så i alla fall.

    Cathrine: Just där, och på idioterna på munkbroledens cykelbana, som faktiskt föranledde texten.

    SvaraRadera