Trafiken minskade med 25 procent första dan skriv DN igår och motståndet är rekordstort enligt City.
Som många innerstadsbor har jag inte bil, och är inte riktigt engagerad. Jag åker kommunalt, går, cyklar eller tar taxi nån gång. Men jag är kritiskt mot trängselskattsförsöket ändå. Om det är avgaserna man vill åt hade många andra sätt kunnat funka smidigare.
Jag tycker man ska kunna röra sig så fritt som möjligt och att det ska gå så fort som möjligt att ta sig från A till B. Om bilisterna som inte ska in till stan slipper ta vägen genom stan är det bra förstås. Och en jämnare trafik fördelad på fler gator är också bra. Nu leds trafiken på vissa gator som får all trafik, allt buller och all business, medan bakgatorna dör.
Sen kollektivtrafiken i Stockholm införde en massa ointelligenta vakter för att kolla att resenärerna betalar hutlöst dyra biljetter har resorna bara blivit ännu dyrare, fast de får in fler att bötfälla. Allt krångel och kontrollerande skapar bara allt argare trafikanter.
Hade man istället sänkt biljettpriserna i kollektivtrafiken för länge sen och infört ett smart biljettsystem, med ett urval av åkkort för olika tidsperioder, t ex en dag, en helg, två veckor, som skulle passa även "ibland"-resenärer hade fler kanske valt att åka kommunalt istället för att ta bilen. Och jag förstår att kollektivtrafiken inte är ett alternativ om bussen till pendeltåget eller till jäkla Mörby centrum går en gång i halvtimmen i kringelkrokar runt varje stuga. Inte lockar det till att lämna bilen hemma.
Gratis kollektivtrafik hade varit det allra bästa. Inga biljettförsäljare, inga kontrollanter. Jobben skulle finnas i att utföra servicen, vilket måste vara mycket roligare än att sitta stilla eller stå timme efter timme vid en spärr för att bevaka att folk betalar. Hela systemet skulle bli tryggare med fler folk ute på gator och torg, fler resenärer i rörelse och tätare turer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar