3 september 2005

Stockholm bara larvigt

Image hosted by Photobucket.com
Ekens uteservering, fredag kväll. Man får röka på terassen men inte
ihop med någon dryck. Inte ens cola. Vakterna ser till att ingen tar
ut sitt glas. Icke-rökarna är precis lika irriterade som rökarna över
att inte få sitta ute när det är sommarkväll. Tio tomma bord.

---

Stockholm har blivit kallt, sjöng Orup för en massa år sen.
Men nu har Stockholm också blivit larvigt.
Jag kan ju tänka mig hur extremt larvigt det måste vara i småstäderna, när inte ens huvudstaden längre känns som stad.

Visst är Stockholm rent och iskallt, och man kan promenera i timmar utan att möta en själ, och solen sticker i ögonen och vi får kisa-mot-solen-rynkor istället för skrattrynkor.

Jag kan inte annat än skämmas över stan. Över de politiker vi tydligen valt att ha.
De är ufon som tycker att alla måste gå och lägga sig tidigt och hålla sig inomhus. Alla ska göra likadant. Det stör mig nåt otroligt.

Vi är inte ens betrodda att få sitta ute på uteserveringar på sommarkvällarna. Och på vintern är de inte ens tillåtna. Bilister får dundra runt på gator alla tider på dygnet. Men att folk sitter på ett fik och pratar är för störande... Störande för vem?

Människor på gator och torg, det är det som är stad för mig.

Cyklade igår en ganska stor sväng genom stan. Sommarnatt. Inget folk ute. Inte en uteservering någonstans. Folktom fredagkväll i sommarstockholm. Folk blir infösta. Båtarna på Söder Mälarstrand med sina stora fina serveringsdäck ute på Riddarfjärden. Stängda.
Mörkt, tomt. OK, vackert. Jävla tavla bara. Vid Slussen ser man dom, rökarna. Där rökarna samlas kan man förstå att innanför dörren finns nåt.

Allt utom sportaktiviteter ska tydligen göras inomhus och bakom stängda dörrar i det här landet.

4 kommentarer:

  1. Jag gick från Gamla stan till Medborgarplatsen igår runt 23. Det var massor med folk där. Men du kanske menade senare?

    SvaraRadera
  2. Jag tog cykelturen vid halv ett-tiden. Medis ställen stänger uteserveringarna kl 12. De flesta vanliga kaféer måste köra iväg sina gäster kl 10, och de flesta vanliga pubar har också 10-gräns.

    SvaraRadera
  3. Jag delar din uppfattning. Den som blir störd av uteserveringar, kanske ska fundera över om det är i innerstan som man ska bo. Sedan behöver en uteservering inte per definition spela musik. Det är rätt så skönt att kunna sitta ute med en pilsnerdricka och bara babbla.

    SvaraRadera
  4. Att musik måste stängas av en viss tid har jag full förståelse för. För övrigt borde väl utevistelse uppmuntras istället för att förhindras.

    SvaraRadera