7 augusti 2005

Inte städa och inte äta gott

Pridedagarn gick snabbt. Idag är det avslutning på Gröna Lund, men inget mer festande för mig. Håller på att bli sjuk.

Började projekt städning inför uthyrning av ett rum. Drog ut en låda och fick ryggskott. Samtidigt tilltog huvudvärken som strålade från ryggen och uppåt huvudet och illamåendet blev allt värre. Ryggskottet är ändå ok, men jag vet precis vad pytonillamåendet betyder: Grus irriterar i gallgången. Försöker självkurera med papaverin som finns kvar hemma. Används före 11/2007. Ypperligt hållbara piller uppenbarligen.

Har haft gallstensanfall tidigare. Det här är ett förstadium, som kan urarta till anfall om gruset börjar täppa till, och det är inte kul. Sist, för två år sen, låg jag inne på SÖS i 4-5 dar i operationsberedskapsläge och fick spasmofen mot smärtorna, och magrade och magrade. Var hungrig som en galning men fick inte äta. Gick ner illavarslande 7-8 kilo under några veckor och fick sen kämpa mig upp till normalvikt, vilket är skitsvårt om man inte får äta något som är fett. Pojkvännen ville inte ha mig mer. Ville ha mer kvinna, lite mer att ta i, sa han. Och det gjorde mig inte precis gladare.

Så nu gäller det. Ingen som helst paprika, whatsoever. Bye bye thaifood. Fettsnålt. Inget med äpple i, totalt äggförbud, försiktigt med skaldjur. Inga goda ostar. Med mera med mera. Lite småtrist, men framför allt är det typiskt att bli sjuk helgen innan man ska börja jobba efter semestern.

2 kommentarer:

  1. jag vet precis var du är nu, vad gäller gallvägarna alltså, jag kan inte dricka vin heller när det blir sådär.
    håll ut, ligg still.. det går ju över

    SvaraRadera
  2. Trist att inte få dricka vin!

    Men när man mår sådär pytonilla vill man helst av allt bara slippa må illa och ha ont.

    Men det är ju lite "vällevnad" under en tid som utlöser det. Har nog fuskat en hel del, bara käkat ute på restaurang i veckor under semestern utomlands.

    SvaraRadera