30 juni 2005

Miss att inte missa flyget

När man håller på att missa flyget hem har man inte precis tid att detaljkolla packningen. Vad som ska i handbagage respektive storbagage. Den här gången var det småmissar. Vet inte hur många fina fickknivar och sånt jag blivit av med i säkerhetskontroller. Eller att man glömmer snuset på flighten till Thailand. Inte för att jag snusar, men jag förstår hur det känns att vara utan. Nu var det bara småsaker som låg på fel ställe:

- inga öronproppar (kan vara bra om planet låter illa, eller medpassagerares ungar skriker i timmar)
- ingen nackkudde (har upptäckt att den halv uppblåst är perfekt som ryggstöd)
- ingen tröja (och det kan vara rejält kallt i kabinen)
- inget att läsa.

Värre kunde det vara. Fick tag i en filt.
Men det bästa hade varit att faktiskt missa flighten. Förstås.

Incheckning skulle stänga 10.10 och flyget gå 11.10.
Klockan 9 vaknade jag av att mobilens larm stått och ringt kanske en timme. Wake-up-servicen kl 8 måste också ha passerat ohörd. Jag fick lätt-panik. En timme på sig att väcka dotter..................... och få henne att packa ihop det sista, betala notan, ta sig till flygbussen, och så vetskap om att det var morgonrusning.

Jag var helt klar med mitt på 5 minuter och sprang ner för att betala räkningen, och de ville ha 100 euro mer än beräknadt, men tio minuter senare var det i alla fall färdigdividerat och jag hade fått rätt pris.

Under tiden skulle dottern packa det sista och klä på sig. Men väl uppe på rummet hade hon inte rört sig ur fläcken. Hon satt ute på balkongen. Hade inte packat.

I 10 minuter var jag rejält hysterisk morsa. 9.25 stod vi ute på gatan nere på ramblan och grälade. Hon var förbannad på att JAG inte väckt oss i tid, jag på att hon inte gjorde det hon skulle direkt och snabbt när vi hade så bråttom. Vi var tvungna att hinna med flygbussen om fem minuter en kilometer bort. Insåg att vi inte skulle hinna och stoppade taxi, och den fastnade i trafiken, förstås. Inte lätt att koppla av.
10.11 var vi vid incheckningsdisken. Bra jobbat, men försent.

Om inte avgångstiden blivit framflyttad 10 minuter och en 40 minuter försening på det hade vi missat flyget. Väl incheckade fick jag mitt morgonkaffet. Tog en cortado, en färskpressad juice och på det en öl. Sen började jag kunna andas igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar