5 maj 2011

Folk är idioter

Hon tycker att det är dumt att jag kallar folk för idioter.
Det kan jag hålla med om, men det är en lat människas sätt att slippa vara specifik.

Att folk är idioter kan till exempel betyda att de är oifrågasättande konventionella, är besserwissriga kontrollfreaks som vill ha allt i sina egosystem, är lättlurade konsumtionsnissar, slaviska regelryttare eller allehanda smilfinkar och jönsar.
Ibland menar jag att de är elaka och uträknande.

Bland de värsta idioterna finns de som hittar nåt enkelt och hyfsat genomtänkt och sen gör det egensinnigt komplicerat, så att bara dom själva ska förstå bäst. Jobbade en tid för en kvinna som lät mycket intelligent och uppfattades skarp som en hök. Jag nickade och höll med och antecknade klokheterna.

När jag sen läste igenom anteckningarna förstod jag ingenting.

Ingenting av det hon sagt hängde egentligen ihop. Fick så höra att det inte bara var jag som inte förstod någonting och kände mig som en fullständig idiot. Det gick inte att förstå henne.

Med mig är det kanske så att jag generaliserar så jävla klumpigt att det inte går att förstå hur smart tänkt det är, eller hur jag tänkt eller känt.

3 kommentarer:

  1. Läser lite här och där. Länge sen. Fasiken, jag gillar ju dina rader, tankar och ditt tyckande. Ditt sätt att berätta. Kommer tillbaka. Bråkar just nu med min egen gamla blogg :-)

    SvaraRadera
  2. Fattar precis vad du menar. Oftast är det faktiskt det enkla och det snälla som vinner. Som är närmast sanningen och därmed det smartaste!

    SvaraRadera
  3. Hoppas du kommer igång med din blogg, jag har precis lyckas få bloggläsare i mobilen och ser fram mot att kunna ha läsning med utan att bära tungt. Kram

    SvaraRadera