4 juli 2008

Systern och pastorn till Grekland

Om nån vet vem jag är vet de också vem min syster är, och en del vem pastorn är. Träffade dom båda ikväll och vi åt på den goda kinesen nere vid Hornsgatan/Bergsunds strand ikväll.

Alla tycks vara på väg till Grekland, i två olika sjok. Och många är redan där. Ett gäng åker bara till Ios, varenda sommar, ett annat bara till Antiparos, och så finns det några nissar och nissor som huvudsakligen åker till den ena men också besöker den andra. Jag hör till dom som gillar Ios bäst, men hälsar på hos Antiparosfolket då och då, och tycker att 2-3 dagar, kanske 4, räcker. Jag gillar att vara lite anonym och ifred då och då, och det går det inte att vara på Antiparos. Huvudgatan på Anti är som en slowmotionartad catwalk med en slö men granskande publik utmed hela vägen från hamnen upp till torget, och någon annan väg finns inte. På Ios finns fler ingångar, fler genvägar, kringelkrokar, smitvägar och hideaways, och en riktig playa med vatten som blir djupt.

Förutom på Ios och Antiparos har jag varit mycket lite på Folegandros, Kos, Amorgos, Kalymnos, Hydra och Skopelos, och lite mer på Paros, Naxos, Santorini, Koufinissi, Kreta, Mykonos, Spetses, Zakynthos och Skiathos.

En greklandsvistelse var jag så rädd att hjärnan skulle skrumpna av hettan (och annat mojs) att jag lusläste Greklandskartan på stranden varje dag och lärde mig alla ögrupper och de 99 största öarna. Minns nu kanske bara trettio av öarna, och hittar inte kartan.

Det verkar oundvikligt med en sommar utan Grekland. Det blir kanske Ios i september.. och träffa (heavy) metal-heart mama, som är en slags släkting.

Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar