11 februari 2008

Hitta stilen

Som många välmenande föräldrar vill man att ungarna ska hitta sin egen personliga väg och ett sätt att leva och utvecklas, där jobb och relationer blir något positivt och inte en plåga. Att de ska ha bra polare, att de träffar trevliga partners, att de vågar välja själva istället för att följa trender eller följa idioter med manipulativ makt.

Jag är så förbannad på att skolan fortfarande kör A till Ö, utan att infoga verktygen för att klara sig i tillvaron - utöver att behärska språket. Vid pass 9-10 år har många tappat intresset för det mesta av de teoretiska ämnena, och gått från nyfikna glada ungar till att tråkas halvt ihjäl liggande på bänkar och släpandes i korridorer utan självförtroende.
Men det är så det ska vara. Inse att man inte har stora chanser här i livet om man inte är bäst från början.

Skolan tråkade ut mig mellan 4:an och 7:an. I 8:an var jag knappt där och i 9:an skärpte jag till mig för att alla sa "att det kommer gå åt helvette för dig". Jag hade kommit på ett knep, som gjorde att jag mindes lektionerna, så jag behövde bara läsa igenom mina anteckningar och behövde inte plugga utöver det. Men jag var tvungen att visa att dom, en del vuxna och klasspolare, hade fel.

På gymnasiet körde jag med minsta möjliga ansträngning för högsta möjliga betyg, med nogrannt hushållande med närvaron i skolan. Jag var expert på kaféerna i city och spenderade mer tid i fotolabb än i skolan. Så nu ska jag visa typiskt alster från den tiden.

Jag har blivit med scanner igen..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar