19 januari 2008

Ko Samui igen, men inte där

Det är lite konstigt när ens barn åker till ett av mina semesterställen. Nu är sonen där och man spricker av nyfikenhet. Vad gör dom, vad väljer dom, vad tycker dom?

Är ju inte ensam om att besöka Ko samui precis, men när man har cirka två sms på sig (för att ge lite tips, men inte begära för mycket uppmärksamhet) att ge sina råd så blir de nog något kryptiska.
Och med tanke på att säkert andra gett lika bra, bättre eller sämre tips om samma ställe så är det bara en sak att göra: kolla själv - och flytta vidare om man inte trivs.

Det är därför charterpaket med hotellösning inte är nåt för mig över huvud taget. Man är ju aldrig nöjd när man blir anvisad, för alla vill ha på sitt sätt. Det som är perfekt för mig: balkong mot livet är bara en jävla störning för en annan.

Senast jag var i Chaweng hade jag en skitbra bungalow, men killarna i bungalowen bredvid var från nåt konstigt absolut antikultursläkte: kritvita skäggiga urlakade och arroganta amerikaner från landet utanför LA (cowboys kallade dom sig), som bara var uppe på natten och storögt lät sig raggas på fyllan ute på barerna och låg och sov med högsta fart på airconen på hela dagarna. De använde inte verandan, spelade ingen musik, tvättade inte upp några kläder, hade inga saronger, och betedde sig bara som skit och sopade ut brudarna på morgonen. Och så satte de på A/C som brummade och brummade och brummade och man suckade och suckade.

Jag tänkte, va fan är de här för, vid stranden, med en härlig veranda, med folk från hela världen. De bodde 100 meter från Chaweng beach och hade efter flera dar ännu inte varit nere på stranden. Så fast man ändå väljer själv, kan man ändå behöva byta rum.

Innan man varit i Thailand och gjort sitt Phuket, Phi-phi, Lanta, Railey beach, Samui, Phangan, BKK, eller till exempel Ko Tao, Ko Samet och pärlan Chang, så säger ju inte de här orterna en någonting, och man kan inte skilja på Pattaya och Patong (fast det är ungefär samma vad jag förstår, fast långt ifrån varandra). Och det är dit de skäggiga cowboysarna borde ha rest.

Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar