30 november 2007

Liberal laboral alvedon distalgesic mix

Viral och Laboral? Är det läkemedel eller? Jag har inte så gott minne för ord, men minns varenda ansikte..

Mitt efternamn påminner väldigt om ett läkemedel som numera hör till gruppen värkmedicin, eftersom det troligen tros klinga bättre än "värktabletter".

Apoteket påstår i sin kampanj nu att 1 miljon svenskar skulle kunna ha mindre ont om de valde rätt "värkmedicin". Fan, tänker jag, är det så många som har ont? Värken - en del av mig, en del av dig.

Läkaren säger att jag ska ta tre om dan av. Tar i snitt en - varannan dag och så hoppar jag över helt några dar - för hur ska man kunna jobba om man är groggy?

Största dödligheten någon värktablett i Sverige bidragit till är nu tydligen indragen på svenska marknaden. Folk har fått andningsstopp, antagligen i sömnen, och dött. Liksom ooopps. Det var väl ändå att till att ta till största möjliga värklindring det.

I forum på nätet klagar nu folk som fått livuppehållande smärtlindring just från den medicinen, och de vet inte vad de ska ta sig till utan sin medicin.

Båda gångerna jag fick tabletterna utskrivna var efter operationer, men inte någon läkare sa att de ABSOLUT inte fick kombineras med alkohol. Risken är förstås inte speciellt stor när man ligger sängbunden med smärtor på ett sjukhus, men sen skrivs man ut med sitt recept. varför står det inte på förpackningarna att de verkligen är livsfarliga ihop med någonting speciellt annat?

Bör inte användas ihop med.., står det kanske. Eller SKA inte.
Paracetamol som är helt receptfritt i till exempel Alvedon ska ABSOLUT INTE användas ihop med någon som helst alkoholbruk eftersom levern kan ta allvarlig skada.
Distalgesic, som är indraget, är direkt LIVSHOTANDE ihop med alkohol, eftersom andningsfunktionen kan slås ut.

Gjorde en fjortistabbe en gång när jag säkert var runt 16. Hade mensvärk och gick i moderns tablettskåp och tog det hon påstått var mot mensvärk. Yes, sure. Så jag åt en, kanske två.. och värken försvann, jaha, och jag satt väl på nåt fik med dagboken och skolkade. Inte visste jag att Doleron var heavy stuff, trodde det var som magnecyl eller nåt.

På kvällen skulle gänget träffas och jag blev bjuden på en gin & tonic. Slurp.
Sen minns jag att jag började på nästa där i köket.

Inget som helst minne hade jag efter det.

Jag hade segnat ner, livlös, och killen som jag nästanvarihopmed hade släpat iväg mig, ... ??? ... och så vaknade jag mycket långt senare, nästa eftermiddag.
Och vi var ihop.

Det är kanske inte alltid man blir livräddad av den man är kär i. Men har man tur så.

Fastän jag var såpass ung då förstod jag ändå på vad som skulle kunna ha hänt om jag inte hade varit just med mina bästa polare den kvällen.

7 kommentarer:

  1. 1)Prova hellre att ta någon svagare värktablett, mer lättsmält, men kombinera 2 olika typer värktabletter i stället. T.ex: 2 Alvedon + 1 Treo, i värsta fall Treo Comp (när du skall sova)

    Hitta en bra terapeut. En osteopat t.ex. Kan uträtta mirakel! En period med tabletter är ju bra men det går ju inte att slå sig till ro med det.

    Fint minne förrästen! Man kan ju bli sentimental för mindre!

    SvaraRadera
  2. Visst blir man sentimal av ungdomsminnena! ;).

    Osteopat låter som rätt väg. Jag tål ingen som helst treo, värken flyttar då bara till magen, och det ordentligt.
    Du får gärna maila mig tips på ostepat jag kan kontakta.

    SvaraRadera
  3. "Darvon, Darvon-N, DISTALGESIC, and Co-Proxamol.The worst drugs ever"

    Drugs containing the substance propoxyphene are probably the worst drugs eve. Some of the brands are Darvon, Darvon-N, Darvocet, Distalgesic and Co-Proxamol. Darvon has been a popular painkiller since 1957 in US, and now it is time to ban the drug even in US. In UK the authorities will phase out the drug last December 2007. Restrictions are also implemented in Sweden and hundred of lives have been saved. The responsibilty for banning the drug is now in the hands of FDA.

    http://www.youtube.com/results?search_query=darvon+jonasson&search=Search

    SvaraRadera
  4. Tack för kommentarer, jag vet att jag efter operationer fått upp mot 100 distalgesic-burkar på recept, utan någon som helst varning.

    Nu är det inte den värktabletten jag fått utskriven för nackvärken, men jag är alltid skeptisk mot att käka tabletter, och tycker extremt illa om att vara dåsig och slötänkt när man ska jobba. Det går ju inte.

    Antar att det var samma verksamma ämne i distalgesic som i de gamla doleronen.

    /como

    SvaraRadera
  5. Hej,

    Om Distalegsic med flera märken:

    http://blogg.aftonbladet.se/20289

    se: http://www.youtube.com/results?search_query=darvon+jonasson&search=Search

    mvh

    Ulf J

    SvaraRadera
  6. I inclination not acquiesce in on it. I assume nice post. Expressly the appellation attracted me to study the whole story.

    SvaraRadera
  7. Good post and this mail helped me alot in my college assignement. Thank you on your information.

    SvaraRadera