20 oktober 2007

Vem ska jag vara idag då

Jag har blivit med ny jobbdator, en rätt liten bärbar med pyttehårddisk på 80 gig. Men skärmen är skarp och datorn är tyst och fin - och givetvis utdockad från kontoret.

Men hur ska jag klara att ha sån liten hårddisk. Min externa hårddisk från härommånaden är på 180, och är snart full. Läste några Photoshopslavar som diskuterade hårddiskar i ett forum, och här handlar det om att ha ett antal 300-giggare som man växlar mellan för att alltid kunna säkra att man har sina bilder och arbeten säkrade.

Men nu har jag alltså fått senaste Photoshopen och nu jävlar ska jag lära mig. Jag har lyckats undvika programmet i hundra år.

4 kommentarer:

  1. Jag har också blivit med ny jobbdator. En "High end user" laptop, men den har också bara 80 GB hårddisk. Sniket för en sån' dator. Tycker jag. Så jag lämnar den kvar på jobbet!
    IT-support killen på jobbet har 2,3 TB disk i sin privata dator!
    Jag ska bygga ihop en snabb, tyst dator, med en dual core processor och flera hårddiskar i RAID så att jag inte behöver tänka på att ta backup'er, skulle va' så skönt så, att veta om en disk kraschar så är den speglad på en annan!
    Photoshop, antingen är jag dum .. hm .. näe, men det finns såååå många knappar att trycka på att det nästan är omöjligt att komma igång, juh. Kan bara beskära och ljusa upp bilderna än så länge men orkar inte lära mig mera heller ...

    SvaraRadera
  2. Jag har just sett en videolektion på 85 minuter om Raw-hantering i senaste photoshop, och blev riktigt inspad. Men mitt bildbagage är så stort att jag inte vet var jag ska börja. Har fotat som en jäkla galning sen jabg var 14.. och skulle så gärna vilja digitaliser mina svartvita och diorna och tusentals färgkort. Orkar inte ens föra över mina bästa bilder till flickr ens.
    Hur blir det med nikonkursen? Jag tappade din mailadress nånstans här i bloggen..

    SvaraRadera
  3. Du har en jättebra Google "Sök i bloggen" på din sida! Den fungerar toppen med lagom fantasifullt sökord! ;)

    SvaraRadera
  4. Det hade jag ingen aning om... jag hittade direkt. Tänkte inte alls att söken också sökte i kommentarerna. Det är ju superbt.

    SvaraRadera