27 april 2007

38 000 per kvadrat

Skulle du köpa min lägenhet för 4.2 miljoner?
Skulle jag köpa min egen lägenhet, den jag redan bor i och har kontrakt på, för 4.2 millar? Skulle en vanlig barnfamilj låna 3 miljoner för att bo där de redan bor?
DN skriver om de priser allmännyttan säljs ut för. 38.000 kvadratmetern för hyresrätt på Söder. SvD: Priser klara för bostadsförsäljning.

Som optimist till son kommenterade:

- Då behåller vi lägenheten som hyresrätt (även om det ombildas), och så bor vi (han och min dotter alltså) kvar och kan byta till två mindre hyresrätter sen, och så kan du (jag alltså) gå ut och köpa en liten lagom lägenhet på öppna marknaden istället.

Folk stirrar sig blinda på värdeökning. Att bo bra är värde. Att ha pengar som inte går att använda, är inte värde. Om jag köper min 4:a för 4 miljoner och året efter kan sälja för 5 miljoner har jag gjort en vinst på 1 miljon. Har jag en vinst verkligen?

Utan lägenhet och med 1 miljon i fickan, som jag inte ens kan köpa en liten etta för. Är det smart?

Andra bloggar om: , ,

4 kommentarer:

  1. Nej det är inte smart.
    Det är sjukt!
    Varför göra om något bra?
    Det finns ju redan både hyresrätter och bostadsrätter så man kan ju redan välja. När man säljer ut så vinner BARA de som kan köpa sin egen lägenhet och sen sälja den dyrt. Om ens de tjänar på det. Jag vet inte hur jag själv ska göra om de säljer ut min lägenhet. Svindyra lån längtar jag inte efter direkt.

    SvaraRadera
  2. En fungerande bodstadsmarknad med både hyres-och bostadsrätter och med olika kostnader, tycker jag är en av de viktigaste områdena att få att fungera.

    Det ska gå lätt att få bostad och alla ska ha en bostad som de har råd med...Så enkelt och tydligen så svårt.

    Åsa,zyrenna@zyrenna.com, http://zyrenna.webblogg.se/

    SvaraRadera
  3. Och, för att slå in en väldigt öppen dörr - var ska våra barn bo? De kommer inte att få några fasta anställningar på väldigt länge. Hoppa mellan projekt och vikariat i en värld där det inte ens finns några hyresrätter kvar. Vilken mardröm!
    Vi

    SvaraRadera
  4. Det verkar vara en riktig fint att sälja ut allmännyttan i innerstan till helvetespriser, och påstå att man istället kan bygga NYA hyresrätter, som man vet att folk inte ens har råd att hyra idag. Varför inte tänka nytt? Borätter och hyresrätter finns som boendeformer, men vad saknas?

    Det är andra former av boende som som behövs byggas och inrättas. Även om man köper varenda kvadratmeter äger man dem inte, bara rätten till att förvalta dem. Bostadsrättsföreningen kan vara ett gäng hemska typer, som är mindre tillåtande än f d hyresvärden. Den frihet att äga man tror sig köpa är bara fejk. Ägandet blir reellt först när vinsten realiseras, i och med att man säljer. Jag får en känsla av att de som mest jagar att få köpa redan har annat boende ordnat. De ska få ärva föräldrarna villa, en i paret har redan ett boende, som man kan flytta till sen, osv osv. De som mest behöver en bostad är bara intresserade av att ha ett bra ställe att bo på, inte att köpa och sälja, köpa och sälja.

    Alla ska ha rätt att äga, heter det. Men blir jag gladare av att äga till exempel trädet därute? Så fort det ägs kan det också bli nersågat och sålt som tandpetare. Det som är farligt med ägande är att en del ser väldigt kortsiktigt och enbart bidrar med att trissa upp priserna.

    SvaraRadera