19 mars 2007

Trötta funderingar

Efter en hel dags funderande över varför jag är trött och hängig kom jag på att det kanske är så dags för drypande oinspiration, depp och liknande ett par dar eller fem.

Så funderar jag över folk.
Som en bekant, som hamnade mellan bostäder, och inte har nånstans att bo, och inte vill berätta hur hon klarar det eller var hon befinner sig sen en månad. Hon förstår inte att jag tycker att det är ett förtroendesvek.
Och så är det så typiskt svenskt att inte kunna be om hjälp. Man ska bita ihop och låtsas som det regnar, och vara lika duktig som vanligt. Man vill inte vara en belastning. Alla ska klara sig själva.

Folk som blivit svikna märker inte när de sviker själva. De har ego-alibi. De tror alla har det så mycket bättre och har därför rätt att sätta sig själva i totalcentrum - eftersom ingen annan gör det.

Nej, föräldrar får inte sticka ifrån sina barn, det är bara så. Det handlar nästan alltid om att det är en eller båda föräldrarna som lämnat sin unge i sticket på ett eller annat sätt. Det är svårt att bli bortstött som vuxen, men då har man så många förklaringar att ta till i bagaget och kan se att det är andra som har problem som drabbar en. Som barn har man inte det.

2 kommentarer:

  1. "Att be någon om hjälp är att visa förtroende", ett av de visdomsord eller vad man nu ska kalla det som jag fick av en terapeut en gång i tiden.
    Då trodde jag inte på det alls, nu vet jag bättre.

    SvaraRadera
  2. Det var nog bra visdomsord. Jag tror ofta folk tycker om att hjälpa till och "vara till nytta" när andra behöver. Men allt kan ju tolkas fel, som att andra tror att man inte klarar nåt själv, eller att man försöker utnyttja.

    Kom och tänka på en boyfriend som skulle flytta, och han frågade inte om jag kunde hjälpa till vid flytten. Jag undrade varför han inte, ville han inte blanda in mig, eller.. Efter ett tag frågade jag om jag kunde hjälpa till den här flyttdan - även om jag inte är så stark och bra på att bära stora möbler och då sa han:

    - Jaså, visst du får gärna hjälpa till. Jag trodde inte du ville, så jag tänkte inte fråga.

    Sådär håller vi på och krånglar lite till mans.

    SvaraRadera