18 mars 2007

Ett fall för Grodan

Var ute och sprang igår. Gatlopp nästan. Fast jag tog taxi, tre gånger. Till Stureplan, från Stureplan till Slussen, och från Slussen hem vid 5. På varje ställe gick jag strategiskt nån kvart-halvtimme innan det stängde.

Vid Stureplan var jag på Grodan. Lite skakad faktiskt. Folk var så allmänt otrevliga, eller likgiltiga skulle man kanske kalla det. (Överspända alltså. Känns så gammaldags att använda ordet bara) Jag är inte van. Jag är från Thailand. Och jag är öppen och vänlig mot hög som låg och folk, tycker jag, borde vilja ha kul istället. Det är lågt att vara pretto, och jag tänker inte bli sån.

I baren var de allmänt ointresserade av att sälja nåt. En massa brudar i horder sprang omkring och visade vilka de kände, utan tillstymmelse till att göra nåt kul av det. Dom kunde ha dansat eller spexat eller nåt, tycker jag. Om de nu så gärna vill synas.

Först när en snubbe gav nåt slags tecken till bartendern blev jag serverad. Han var från Grodans huvudkontor. Han var irriterad på servicen. Med rätta. I källaren stod tre manliga turister och förstod inte hur en bar på en klubb de rekommenderats helt saknade personal. En diskplockare sprang hukande bakom disken och skakade på huvudet.

Andra bloggar om: , , , ,

1 kommentar:

  1. Men HUR kunde du hamna på Stureplan ?
    Du bekräftar alla mina fördomar om hur det är där.
    Folk som bara vill visa upp sig, inte skratta, dansa och ha kul och så personal som tror att gästerna är till för dom och inte tvärtom....bläää.
    Själv firade jag S:t Patricks day stilenligt på irländsk pub där vi fick nån slags roliga tygstrutar som man kunde drapera på huvudet allt efter tycke och smak, vi skrattade så vi låg på golvet nästan.
    Tyvärr spelade bandet BARA irländsk musik kvällen till ära, inte en endaste liten coverlåt.

    SvaraRadera