28 oktober 2006

Bloggad rundgång

Nu nåt jag inte brukar göra: Skriva om bloggeri.

Oftast verkar bloggar listas på portaler efter färskhet, som nyligen.se, efter ämne eller så kallad popularitet. Det som ligger högst på listorna fortsätter att få allt fler träffar, förstås. Men det var inte det jag tänkte på.

Jag skulle vilja ha ett annat filter, där man kan se vilka bloggar som är helt fria från bindning till företag och organisationer. Vilka som är sannt fristående, eller åtminstone inte har mer än enmansföretagare/frilansare bakom. Jag skulle också vilja klicka i "vill ej se igen" i listan på nyligen.se, inte bara välja favoriter. Gång på gång går man in och tänker "nnnnneeeej inte den där igen".

Rätt många ändå flaggar sin tillhörighet på sin förstasida, till exempel partitillhörighet, medan man först efter ett tag förstår att en blogg mest är ute och fiskar, och har en vara eller tjänst att sälja där bakom nånstans.

Inte alls något fel i det, men jag vill veta, inte upptäcka det sen.
Resebloggar som är skrivna av äkta resenärer känns mer trovärdiga än en researrangörsblogg, även om tipsen i arrangörens blogg kan vara mycket mer initierade.

Fast egentligen blir det bara rungång ändå. Goda skribenter och tänkare kan finnas varsomhelst, och uttrycka sig mer eller mindre fritt och oberoende oavsett om de är anställda eller egna. Ibland går det just åt andra hållet, att de anställda är så trygga och betrodda att de kan skriva precis vad dom själva vill. För fattiga frilansare är det nya uppdrag som gäller och visa vad man kan.

Den här texten kunde lika gärna ha förblivit oskriven. Jag är bara irriterad på fiskarna. Det är det.

___
Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar