21 februari 2006

Mammar mig själv med banan

Burken är tom.

Har svalt den sista antibiotikatabletten för ett tag, hoppas jag. En gång i Grekland satte sig en mega-stor plastaktig kapsel på tvären vid luftstrupen och jag fick panik. Fem på morgonen var det. Vid nio när ödoktorn öppnade var det på gränsen att hon skickade mig till Syros för att skära upp...
Tio ångesttimmar tog det innan kapseln luckrades upp eller lossnade och det gick att andas ordentligt igen. Har aldrig druckit så mycket vätska i hela mitt liv. Gick omkring timme efter timme. Skrev adjö-meddelanden till dottern som sov och var oväckbar. Om jag inte lever när du vaknar beror det på...

Hur liten en tablett än är ska den nuförtiden mosas ordentligt, oavsett om det är en vitamin eller en huvudvärkstablett. Har mammat mig själv den senaste tiden. Mosat tabletterna med banan eller yoghurt och blåbärssylt. Bäst så.

2 kommentarer:

  1. hehe. när jag var barn och fick gå på piller så fick jag dem analt. nåt att prova kanske?

    SvaraRadera
  2. Tror inte det funkar med alla slags piller. En plastkapsel som löser sig med hjälp av magsyror gör inte mycket nytta därnere. Till exempel. Brustablett kanske går bra?

    SvaraRadera