17 september 2005

Svampar i skog och park

Å, vilken härlig dag. Som gjort för att gå ut i skog och mark och plocka svamp.
Jag brukar plocka min på Mariahallen eller få en pyts av moderns egenplockade från Hässelby Strand. Idag hoppas jag på hitta kantareller vid Hornstulls Strand.

Härligt att vara ute en härlig dag. Men Prippsen kan man i alla fall gärna lämna därhän både före och efter det man fyllt 18 år. Smakar illa. Inte undra på, förresten, att man kan få en viss Ted Gärdestadlåt på hjärnan [bloggtext] nu när den deras senaste reklamfilm körs på i det oändliga svalor som lovar vackert väder.

Barnen har alltid trackaserat mig för att det står HÄSSELBY i mitt pass. Jag försöker förklara att jag inte är född där, att mina föräldrar bara bodde där när jag föddes.

- Nej, du är född i Hässelby, säger dom. Det står ju i passet.
- Jag föddes faktiskt på Södersjukhuset, precis som ni, säger jag. Jag föddes på sjukhus. Inte hemma.
- Du är från Hässelby. Punkt slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar