26 maj 2005

Vem bevakar dig och vem bevakar du?

"Det finns bara en sak i världen som är värre än att folk pratar om en och det är att de inte pratar om en", som Oscar Wilde så klokt uttryckte det.

Tål att tänka på i här i landet lagom där ankdammen är full men fler och fler vill synas och tror att synlighet genom medierna är att finnas.

Vem bevakar egentligen vem och vad, och framför allt varför? Medierna är vana att sätta agendan för vad som ska vara viktigt för alla och värt publicitet. Men de anställda innehållsproducenterna har ständigt trassel med lojaliteten, för innehållet ska helst vara både sant, aktuellt och storsäljande. Tappar man sin publik förlorar företaget pengar, och det egna jobbet är i fara.

Och plötsligt ploppar det upp små bloggare överallt av alla de slag, som skriver precis vad de vill och publicerar över nätet blixtsnabbt. Utan chefer, utan krångliga publiceringsverktyg och godkännandeprocesser. Fy fan.

Som gjort för lite rundgång alltså. Plask-plask när bloggarna bevakar medierna som bevakar bloggarna som bevakar mediebloggarna som...

Eller vad tror du?

2 kommentarer:

  1. Jag tror på bloggeriet! Det har alltid funnits, i olika former, olika uttryckssätt. Förr var ledarskribenterna mer allmänt kända om jag inte har fel. Nu har vi fler ledarskribenter bara...
    Jag skrev ett mail om det till L Skugge, som hon publicerade på sin blogg, och hon länkade till min blogg (och din med såg jag) och helt plötsligt fick jag 300 besökare på några timmar. Och då blev jag nervös! Tänkte, nu måste jag ju skriva BRA och mycket. Sen kom jag på att det måste jag inte alls.

    SvaraRadera
  2. Det är bra med forum så att alla kan få höras. Bloggen är ett bra verktyg, men risken blir att det blir för många röster, att det viktiga dränks i bruset. Jag funderade också på det här med källkritik, kan man ange en blogg som en källa? Jobbar alla bloggare med att ha belägg för allt de skriver eller blir den biten lidande?

    Men summan av allt...bloggar är bra! De kommer bestå även efter hypen och då kommer det förhoppningsvis utkristalliseras ett flöde med bra, blandade bloggar om allt mellan himmel och jord.

    SvaraRadera