26 maj 2005

Läsa-frågor i natten...

Fick läsaläsaläsa-frågor bollade till mig från Monica på Mitt aktuellt som tidigare fått dem och svarat vrålsnabbt. Och jag är ju väldigt artig ibland, och gör nu detta istället för att till exempel se Oz. Obervera att jag passar vidare till Sandra, Sadsmile, Angela, Mamselemamsan och Mickey J Barczyk som får göra samma om de skulle känna för det.
Så till frågorna:

Antal böcker jag äger
Langar oftast vidare böcker jag gillar, och de andra blir kvar i hyllorna. 25 hyllplan x cirka 22 böcker ger kanske 550, men då är ett hundratal nyanlända (och tyvärr ärvda) konstböcker som jag inte orkat titta i. Två flyttkartonger barn- och ungdomsböcker i förrådet. Och många kassar med ovisst innehåll.

Senaste boken jag köpte
Anhörig av Katerina Janoush. Köpte den i måndags och avslutar den kanske ikväll.

Senaste boken jag läste
Svek av Karin Alvtegen. Också en riktig relationsrysare. Håller sen en månad tillbaka på med Håkan Nessers Fallet G. Har kört fast precis som storyn, som stapplar betänkligt mot slutet, utan en enda intressant kvinna någonstans. Bara gubbs.

Fem böcker som betyder mycket för mig
Jag är osäker på om jag läst nån bok tre gånger men en bok läste jag en tid flera gånger om dagen: The concise planetary ephemeris fro 1950 to 2000 a.d. at midnight. Planetställningar...

Bland romanerna väljer jag några jag råkar minnas just nu, utan att leta i hyllorna och ångra mig:
- Lotta flyttar hemifrån, Astrid Lindgren (första boken jag läste, som måtte ha präglat mig djupt ;-)
- Fem-böckerna av Enid Blyton (som jag slukade utan att äta något)
- Utvandrarna, Invandrarna, Nybyggarna och Sista brevet till Sverge av Wilhelm Moberg
- Sagan om ringen-serien, Tolkien (tre dagars flykt under grymt utegångsförbud)
- Brott och straff, Fjodor Dostojevskij

Be fem personer själv skriva om sina böcker
Det var det svåraste... Jag har ju ingen koll på vilka som fått frågan eller om de jag för vidare till råkar läsa min blogg den närmsta tiden, eller når såhär långt ner på sidan. (Förresten lägger jag länkarna däruppe också.)

Försöker i alla fall med:
Sandra
Sadsmile
Angela
Mamselemamsan och
Mickey J Barczyk

Gd nite!

5 kommentarer:

  1. Även jag e klar, inte lika snabb som Sandra dock. Vaknade med värsta baksmällan idag... jobbigt.

    SvaraRadera
  2. Jag år också klar.
    Och du....jag gillar inte Håkan Nessers böcker. Jag blir på något vis olustig av dom.

    SvaraRadera
  3. Även jag är klar... :=)

    SvaraRadera
  4. Va bra. Det blir lite kaotiskt med kedjefrågeställande utan koll, eller hur. Kanske inte något att reprisera.

    SvaraRadera
  5. Oj när jag kollar dina böcker inser jag att jag helt hoppat över Vilhelm Moberg. Som jag har bölat när Kristina biter i astrakanäpplet!!!
    Men jag fick frågan av medbloggaren Cornelia, som svarat.Och det har numera Klimakteriehäxan också gjort!

    SvaraRadera