14 maj 2005

Let's get retarded...

Let's get retarded... Kul låttitel! Den tar jag. iTunes music store. Pinsamt, tycker nån. Jag vet, jag vet, The Roots är bättre....

Lediga dagar bara flyger bort. Ledigt är kort. Sommarn bara regnar bort.
Ledig får man vara som gammal, eller hur, om man lever då. Vissa gör det, andra inte.

Blir stressad av att redan ha tagit ut två veckors semester. Återstår 4 och sen vinterhalvår igen. Är det riktigt vettigt?
Är det klokt att jag och andra ska tillbringa ungefär 11 timmar om dygnet med lönearbetesrelaterad verksamhet. 55 timmar i veckan. Precis all dagtid måndag till fredag, inomhus, även om solen tittar fram första dan på ett halvår. År efter år. 10 år, 20 år, 30 år, 35 år... 45 år.
Jag har jobbat heltid 27 år.

Vaddå trött? Jag är lyckligt lottad som har ett jobb.
Men jag får akta mig väldigt noga, för om jag slutar eller blir uppsagd kommer jag ALDRIG mer få ett nytt jobb eftersom jag är för "gammal". Däremot kan jag tydligen duga att fortsätta med exakt samma i ytterligare i 18 år till, utan att anses för överårig.

Inte konstigt att arbetsmarknaden är fullständigt låst, med folk som inte trivs där de jobbat för länge, och unga som aldrig kommer in för att folk inte vågar eller har råd att lämna sina fasta anställningar.

3 kommentarer:

  1. Det är väl skönt att vara ledig när de flesta andra jobbar i alla fall?
    Själv ska jag inte ha så mycket ledigt i sommar eftersom vi ska resa bort i höst. Men på sommaren är det rätt skönt att jobba, i alla fall på mitt jobb, för då är det lite lugnare.
    mvh
    Chadie (http://chadie.nu)

    SvaraRadera
  2. Jag har lite bortskämda önskemål.
    Jag vill vara ledig HELA sommaren och resa bort HELA vintern.

    Kan gärna jobba med uppdrag hela tiden, men vill inte sitta instängd i skuggan och vill inte frysa. Jag borde vara försökskanin på det totalmobila kontoret.

    Älskar att sitta ute varsomhelst och jobba, och gillar att bo på hotell...

    SvaraRadera
  3. "Inte konstigt att arbetsmarknaden är fullständigt låst, med folk som inte trivs där de jobbat för länge, och unga som aldrig kommer in för att folk inte vågar eller har råd att lämna sina fasta anställningar"

    Nog ETT skäl till de höga sjuktalen. Folk som inte trivs eller far illa av ett jobb har ingen annanstans att ta vägen

    SvaraRadera