6 maj 2005

(Bloggeri-design-nybörjar-frågor)

Försöker ändra min blogg.

Passar på när jag ändå inte kan göra mycket annat. Försöker kolla om det är vettigt att byta från Blogger till WorldPress. Med WorldPress blir bloggens utseende ungefär såhär eller ungefär så.

Gillar blogger, men vill kunna kategorisera texter så att jag jag inte behöver "blanda äpplen och päron", som en tjejpolare brukar säga. Som om det vore så illa... Med frukt funkar det ju bra.

Känner inte en enda bloggare jag kan fråga. Jag söker på nätet, men hittar inga arkiv med mallbibliotek eller visualla styleguides där man kan se vad koderna i stylesheets egentligen gör. Kan berätta att jag en gång på högstadiet pryade (=praoade) på Norstedts förlag som blysättare, i brytningstiden innan fotosättningen kom igång. Lärlingskillarna var skitsnygga och spelade P3 hela dagarna, så det var bättre än plugget i alla fall...

Flera år senare beställde jag sättningar i jobbet som originalare och layoutare, när vi gjorde heloriginal på tidningar, bokomslag och annonser på de där gamla ritborden. När datorerna kom gick jag Hultenheims typografikurser, och desktoppade vilt några år och gjorde ochså hela stilmallar för tidningar och sedemera webbplatser, men just nu är jag väck. Får inte ens till en brödtext jag gillar.

Kort sagt: Jag vill jag inte att mina texter ska förlora ytterligare läsvärde på grund av att formen är fel. Söker bra standardmallar. Och kurser för att kunna ändra style sheets.

Nån som har tips? Kommentarer belönas med länk till nya bloggtesten....

3 kommentarer:

  1. Om du tänker använda WordPress nya version så finns det en massa färdiga 'themes' här: http://www.alexking.org/software/wordpress/theme_browser.php

    Jag skulle uppdatera själv, men tycks aldrig komma dit..

    SvaraRadera
  2. Jättetack, där fanns ju lite att välja på verkligen.
    Lycka till med uppdateringen.
    /como

    SvaraRadera
  3. Jag skulle occkså vilja kategorisera och har faktiskt hittat en rätt klurig lösning på Helenas funderingar. Hon har också Blogger. Jag har inte testat själv men funderar på att göra det "när jag får tid".

    http://helenasfunderingar.blogspot.com/

    Lycka till!

    SvaraRadera