24 februari 2005

Apropå tid och läsande

Det är en jävla press att vara nyttig och effektiv. Använda tiden så att den gagnar en själv framöver. Schyssta grejer. Är man bara effektivt upptagen med egen utveckling behöver man inte bry sig. Ett socialt alibi.
Runtom rasar människor ihop av vardagen. Vår kalla stressiga vardag.

Om man har en massa tid över och hinner läsa mängder, eller ändå har ett jobb eller studier där man hinner hänga med, så har man i alla fall chansen att få känslan av att ha gjort nåt nyttigt. Det är accepterat att läsa bort sin tid. Kanske blir man både beläst och en respekterad faktarabblare och kalenderbitare. Jobbar man och har huvudansvaret för barn är det svårt att få tiden att räcka till. Det är inte tiden det är fel på, att det finns för lite av den, utan att den äts upp av livsstilen och kraven på att vara nyttig och ändåmålsenlig, att det ska presteras och att allt från utseende till arbetsresultat ständigt jämförs, bedöms och rankas.

Hör morsorna varje dag, mellan raderna. I små suckar pyser det ut. Från både dom som har man att ta hand om, och de ensamstående. Hinna jobba, hinna fixa allt, handla mat igen, nån som är sjuk, fixa ärenden, kravet att alltid tänka på de andra först. Familjemedlemmar som bara kräver. Passa tider även på fritiden, på kvällarna. Försöka se fräscha ut ändå, inte falla ihop. Få ihop hämtningar, lämningar, jobba på att alla är nöjda på semestern, ungarnas intressen, ungarnas problem, springa från jobbet för tidigt, skuldkänslor, inte hinna lunch, inte hinna med vännerna, åratal sen man släppte sina egna intressen. Stupa i säng, vakna trött. Känslan av att allt rasar, och att det snarare är personlig avveckling det handlar för alltför många. Det är så sjukt... Men jag hör å andra sidan män som jobbar heltid, hinner med jobbet och avancerar lite då och då, som träffar polarna några kvällar i veckan, läser 3-4 dagstidningar om dan, plöjer deckare, går på rockkonserter och fotbollsmatcher. Och som verkar rätt nöjda, faktiskt.

2 kommentarer:

  1. Jag kännerigen mig i allt du skriver. Visst är det en delvis lucklig period, med glädje över mysig karl och tre underbara barn, men ack så sliten man känner sig på kvällskvisten när man fått alla i säng, vikt tvätt, ordnat med kläder och packat väskor inför morrondan.... För att sedan upptäcka precis när man lagt huvudet på kudden att man glömt att ta ut den där tröjan man skulle ha i morgon ur tvättmaskinen. Suck, vilket förstås leder till att man får gå med armen snett hela dan i morgon för att inte snoret som dottern torkat av sig på min tröja ska synas.....Men ändå.... Mitt i allt så är jag lycklig. Konstigt men sant. Fast visst skulle jag ibland vilja sätta på paus, och bara tänka på mig. Jag och min kung tar pauser några ggr varje år. Lämnar bort barn, å allt vad det innebär, och bara umgås. MMMMMMMMMMMMM, verry uppskattat. Ha det så bra,med allt. / Stina GS(Mindforrest)

    SvaraRadera
  2. Det är hur bra som helst att ni tar er den tiden. Och försök ta lite alldeles egen tid också!

    SvaraRadera