23 februari 2005

Andra läser för alldeles för mycket

Eller?
Själv babblar jag, jobbar för mycket, och läser bara lite grann. Det mest just nu går ut på att försöka lösa andras problem. Mina egna klarar jag inte så bra. Läser bitar ur The Art of Happiness med Dalai Lama, som jag hittade i bokhyllan. Rätt ton just nu. Mixar med reseguiden till Jamacia och häromnatten fick det bli Trollvinter med Tove Jansson.

Bokrea. Vill gärna läsa mer, men vill inte ha fler böcker. Jag ska kanske kommer flytta. Resa bort.
När jag har tid att läsa, på resor, blir det oftast en packe pocketböcker från Arlanda eller Heathrow, stora fina engelska bestsällervarianter om relationer, som slinker ner snabbt och lämnar ett "jaha" i behållning, och som jag ger vidare. Vad ska jag ha stora böcker till som jag inte orkar släpa med mig?

Har mitt förråd fullkomligt fullt av böcker. I hyller eller kassar sen förra flytten. Mest barnböcker. Läste allt jag kom över som barn. Läste morsan engelska sjuksysterserier, farsans Biggles, klassiker, alla Kitty, alla Fem, allt jag kom över. När jag var 11 var barn- och ungdomsböckerna slut, och då gick då över till vuxenböcker som Per-Anders Fogelströms. Moberg, Fridegård och fortsatte med ryssarna, Hesse med mera och fastnade sen i Sagan om ringen. När ungarna var små ramlad recensionexen in. Allt. Vet inte vad jag ska göra med alla böckerna nu när barnen är i en ålder då de inte kan tänka på att böckerna kan komma deras barn till nytta.

Läste Tove Janssons Trollvinter häromnatten när jag inte kunde sova. Inte dum alls. Och har bredvid Lonely planets Jamaicabok, samt Kerstin Ekmans Rövarna i skuleskogen. Vid sidan av Dalai Lama. Jag var tre minuter från att träffa honom en gång. Men hade absurd hosta och vågade inte störa samlingen. Det var uppe i Dharmsala. Vart tvungen att gå ut. Satt utanför och rökte och tittade över bergen och insåg att jag missade något betydelsefullt.

1 kommentar:

  1. Det var ungefär i den ålderna jag övergick från "Annikas ridskola" till "Madame Bouvary". Egentligen vill jag ha tillbaka den där slukarenergin, men tiden för att sluka böcker är ju inte densamma längre. Men någon gång så :-)! Det finns underbara barnsagor också, som Jaguaren, eller Nattresan.

    SvaraRadera