11 november 2008

Yes they can

Jag är rätt tyst här men jobbar just nu mer än heltid och är i slutfasen av ett projekt med deadline varje dag, och varje vecka.

Projektleda "projektledare" är närmast omöjligt, utom kanske på stora företaget där man faktiskt kan ha huvudprojekt och delprojekt med delprojektledare som levererar sina delar och gemensam plan man följer och håller uppdaterad.

Men där är jag inte längre, är bara präglad av att se projekt som projekt och att rollen man har är tillfällig. Det största projektet jag var inblandad i varade under tre år och ungefär 1500 personer var inblandade och jag var projektkommunikatör. Efter det jobbade jag kanske i två år på ett projektstyrningskontor där vi höll ihop runt ett 30-tal projekt och ett diverse förändringsprojekt som mest handlade om nya sätt att arbeta och processutveckling.

Men små och till synes enkla projekt kan vara de allra värsta.. Det står och tuggar, och deltagarna kör sina egna race, och pusslet går inte ihop. Precis motsatsen till Obamas kampanj, där folk gjorde vad de var bra på i en plan mot ett gemensamt mål.

Har alltså deadline imorgon också. Det är mörkt, jag hinner ingenting privat och det har varit val och födelsedagsfirande och diverse. Har hur mycket som helst att skriva om och vill bara vara ledig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar