29 november 2008

Är en mycket lat människa

Om man har ont i magen får man stanna kvar i sängen, eller hur!

Men man får ju samtidigt vara glad att man bara har liite och molande ont i magen, och inte magkramp eller magsjuka. Förresten ska man bara vara glad över att mens, både som yngre och i min fantastiska ålder. Det är ett tecken på att man funkar och är frisk, åtminstone på det viset.

Jag halvligger i sängen med tusen kuddar. Har funnit mig vaken här sedan 10:19, då jag började dan med att uppdatera min status på facebook mobil. Sen kopplade jag på datorn.

Vet inte var jag ska börja. Har 20 saker att göra på nätet, minst, och har hunnit tre. Facebook, spotify och bloggen, men inte mailboxarna. Jag har inte läst några nyheter, inte läst nån eventguide för helgen, och den efterlängtade helgen är snart slut.

- Man börjar väl med en dusch och klär på sig, säger vän av ordning.

Jag gillar inte att frysa, och speciellt inte om fötterna, och då ska man först duscha badkaret med lite varmt vatten, och så ser man hur det ser ut, och börjar jag städa badrummet och så tar bara städningen en halvtimme.

- Sen äter man en stadig frukost och dricker kaffe.. Och läser sin tidningen så att man hänger med.

Nej, man kan inte gå omkring i handduk och frysa om fötterna, utan först måste man leta kläder och då är det lämpligt att ta ner tvätt som hänger överallt. Och så fastnar man i frågor om hur i hela världen man kunnat skaffa så helt fel kläder och varför det inte går att hitta det enda man kan tänka sig att ta på sig. Och sen städar man lite mer och fastnar i frågor om hur bostaden någonsin kommer att bli värdig och färdig.

Jag tycker inte om att sätta på mig. Jag är i trotsåldern. Jag vill gå i thaibrallor och långa linnen och sockor hela dan, vill inte ens gå utanför dörren. Inte om det inte är sommar.

Alltså. De första sakerna tar en hel eftermiddag för mig, kanske hela dan om man ska läsa tidningen också. Och när jag kommer ur morgonträsket är det försent för alla två sakerna på min virtuella att-göra-lista-för denna lördag. Tre eller fyra stänger affärerna.

Jag ska:
- köpa färg till lilla rummet så att det går att måla över det ljusgula, med mål att hyra ut igen
- hälsa på sonen på affären och pröva på om det går att shoppa något, men han är ju en bra säljare så det blir kanske nya kaffekoppar eller nya stolar eller nåt.

Sen är det middag på Ho'smed syrran, C och A och kanske I. Och det redan klockan fem. Är det verkligen en lämplig tid att äta middag? Tänkte inte på det tidigare. Det är ju för tidigt.

Nej, nu går jag upp och sätter på kaffe.

2 kommentarer:

  1. Som jag känner igen...men middag kl 5 ?
    Det är för folk som går upp kl 7.

    Middag ska helst inte vara före 20-21 tycker jag så att dagen blir lång.

    SvaraRadera
  2. Håller med, men kom på sen att 1-åringen (eller 14-månaders-tjejen) skulle vara med, och det var föräldrarna som bestämt tiden.

    I vanliga fall går jag gärna ut sent och äter sent. Lunch vid 2 och middag 9-10 är väl lagom och nattmacka vid 2..

    SvaraRadera