6 augusti 2008

Kista-minuter


- Det är inget fel att köra med kjol, säger slipskillar till Ung tjej de just anställt på prov som affärsbiträde eller kontorsassistent. Tjejen försöker bete sig som hon tror att de förväntar sig av henne och ler och skrattar. Egentligen är hon nog bara plågad av att behöva ha sällskap på t-banan med bossarna ända in till stan. Skulle jag vara. För henne är de här kista-minutrarna längre än för mig. Fy för att vara Ung och tjej och desperat efter jobb och behöva klä sig i kortkort och skyhöga pumps och le hela tiden för att få jobb. På min tid räckte det med att kamma håret och säga att man var intresserad. Och så hade man sin astråkiga (numera aptråkiga) timanställning i hamn.

2 kommentarer:

  1. men hallå och välkommen till 2000-talet där de flesta tjejer har braller. anledningen till att de var tvungna att påpeka att det är okej med kjol är förmodligen för att det väldigt ofta år ickeokej att bära kjol. jag har varit med om att vara förbjuden att ha kjol vilket suger, jag HATAR att ha brallor och det har ingenting med att jag är förtryckt och måstemåstemåste vara feminin att göra.

    SvaraRadera
  2. Tack.
    Eh. Det är skillnad på kjol och kjol, egen stil eller affärsgubbarna favoritstil, påbjuden stil.
    Den här tjejen var klädd för att få jobb och hade hoppetossafrisyr på det.

    Inget fel på kjol. Felet är att männen väljer, och männen anställer och männen skapar business. Felet är att kvinnor inte vågar ta plats själva utan måste bli utvalda.

    SvaraRadera