13 juli 2008

Olistigt

På dotters inrådan läser jag (och lyckas jag somna ifrån) Naiv. Super. av Erland Loe. Var riktigt lässugen, men fastnar på det här med listor. Jag skulle behöva några själv.

Jag har kanske nåt fel i huvudet som inte förstår mig på listor, eller hur man får ihop en hel lista. Har inte gjort listor nån gång i fyran-femman då vi rankade killarna i klassen på en tio-i-topp-lista, som de stackars killarna också fick se. Minns att jag inte vågade sätta upp en viss kille i klassen på listan, för alla andra tyckte han var så "snuskig". Jag vågade inte på nåt sätt visa att jag tyckte han var.. vad det nu va..

Huvudpersonen i boken gör listor på allting, till exempel på alla djur han sett, eller vad han skulle måla om han var målare. Jag skulle inte kunna klämma fram en lista ens på mina fem bästa resmål.
Jag skulle vilja ha en lista på alla filmer jag sett eller alla böcker jag har hemma innan jag ger bort dom. Försökte göra en lista på alla skivor jag ärvde så att lämpliga skulle kunna ta över delar av samlingen, men såna inventeringslistor går bara inte att få ihop. Det kräver ett oändligt tålamod.

Däremot gjorde jag en diger packlista för en massa år sen, som gav en packning så stor att man inte kan kunde röra sig en millimeter på själva resan.

Har aldrig haft en vettig packning i hela mitt liv, och som alltid har jag både för mycket och samtidigt för lite med mig. Till exempel bara teknik och massa sladdar och inga skor.
Senaste resan hade jag med en laptop som inte gick att använda, och två kameror, fast jag bara fotade med mobilen. Jag hade också en extramobil med - om jag skulle tappa min vanliga - och det gjorde jag ju inte. Däremot hade jag bara regnboots och flipflops med, vilket inte passade så bra på Ibizaklubbarna.

Så nu ska jag plita ihop en liten lista över vad jag saknat på de senaste resorna:

- dansskor (som är lätta, lätta att gå i och som man ser ok prydlig ut i alla lägen)
- kikare (finns nåt bättre för att verkligen se saker?)
- bra kartor från nätet över de platser man ska till (på plats är de ibland extremt usla)
- rätt solskyddsfaktor av rätt märke i förbrukningsmängdsanpassade småflaskor
- spegel (pytteliten, för sminkning on the fly, vetifan hur man såg ut på resan egentligen)
- cayennepeppar och riktigt örtsalt (till mat som inget smakar)
- tillräckligt med våtservetter
- några skavsårsplåster

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar