12 juli 2008

Ibiza balearisk mix

Det är mycket om Ibiza nu. Resereportagen duggar tätt och reseföretagen kommer troligen hårdlansera Ibiza inför nästa år om Apollos testkörning av resmålet visar gott resultat. Men mycket verkar skrämma svenskarna från Ibiza, och frågan är vad ökad svensk normalchartertrafik kan tillföra mer än förstöra. Mallorca och Kanarieöarna finns ju redan för de som bara vill ha hotell vid strand, pool för barnen och billig(are) sprit.

Andres Lokko på svenskan skriver i krönikan Ibizas musikliv har allt om ön som genererat gudalika DJar och spridit ibitzisk dansmusik över världen. Han skriver från en strand:
"Nästan alla gäster runtomkring oss verkar vara pensionerade brittiska rave-­kvinnor som undantagslöst heter Sharon och Vicky. Men mitt emot mig sitter en vuxen man, Johnny heter han, som ser det som sin livsuppgift att förklara den här baleariska och så inflytelserika öns musik."
Märker att folk tror att det bara är snoffsig partyproffs som hänger på Ibiza och har sin glamourösa nisch just där, och undrar säkert vad jag, som är hopplöst otrendig, har där att göra, fast jag ändå är långt ifrån en sån där pensionerad rave-kvinna... (än). Jag får ta och lyssna på plattan Lokko rekommenderar, Nu balearica heter den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar