30 juni 2008

Hemma utan solbränna, inte utbränd, men pank

Så. Vad tror ni vatten, läsk, öl eller red bull kostade på Pacha på Ibiza?

Såg folk nästan ramla omkull när de skulle betala sina drinkar, fastän de försökte hålla masken. Ingen frågar vad det kostar på ett sånt ställe när man från början tror sig veta vad man gett sig in på, och blivit förvarnad om att det är svindyrt.

Tur att man hade ett master card med sig.

---och resten mest för att komma ihåg vad jag egentligen gjorde---------

Så här har jag rest de senaste två veckorna:
Skavsta > Berlin, med Ryanair.
Berlin > Ibiza, med Airberlin.
Ibiza > Barcelona, med Clickair. Sonar festival.
Barcelona > Ibiza, med Veuling.
Ibiza > Berlin, med Airberlin.
Berlin > Arlanda med Germanwings.
Hm. "Stanna på vägen" till Barcelona kostade kanske mer än det smakade. Ibiza var bäst. Var faktiskt hela sju nätter där.

Här har jag bott:
2 nätter på The sunflower hostel i Friedrichein i Berlin (15 euro/n)
2 nätter i standarddubbelrum på Central Playa hotel i Ibiza stad, (42 euro/n)
5 nätter på vandrarhem i Barcelona, Hostal Fernando på Calle Ferran, mitt i smeten (19 euro/n)
5 nätter i "studio", uppgraderade på Central Playa, Ibiza stad (72 euro/n)
1 natt på vandrarhemmet baxpax downtown nära Oranienburger strasse, på östsidan, i Mitte (22 euro).

Egentligen skulle jag bara åka Stockholm-Barcelona t/r, men fick för mig att ta Berlin på vägen eftersom jag inte kom iväg när jag tänkt från början och det skulle bli billigare till Barcan på det sättet. Men sen ville jag se Ibiza. Och på Ibiza visste jag att jag måste åka tillbaka efter Sonar i Barcelona.

Kom hem igår eftermiddag (söndag) efter soft flygning från Berlin Schönefeld med Germanwings. De var snåla. Inget att dricka och ingen kudde, men jag fick en hel stolsrad för mig själv och satt och tittade ut ovanför molnen och var så nöjd med det hela att jag inte tillät mig att somna.

Flygningen med AirBerlin från Ibiza på lördagkvällen var bättre, och ungefär dubbelt så dyr. Man fick ganska snabbt förfriskning: kaffe eller te, olika sorters juice eller vatten, och sen fick barnen på flighten nåt specialmål, filt och kudde, och även de vuxna som behövde kudde och filt fick det, och jag somnade direkt och vaknade på Tegel utan att blinka.

En natt i Berlin: Hade inget rum bokat, utan chansade.
Gick in på balla Arcotel Velvet som ville ha 173 euro (fler bilder) för en natt. Bodde där en sista lyxarnatt för 98 euro i maj, men 1700 är för saftigt för en natt när man checkar in efter midnatt och ska vidare nästa förmiddag.

Använde Arcotel Velvets fria internetdator i loungebaren och fick tag i telefonnummer till hostelet baxpax downtown två kvarter bort, som hade plats i ett fyrapersonersrum med fristående enkelsängar för 22 euro natten. Fick en väldigt skön 120-bädd, jätteskön jättekudde och bäddade med ställets fräscha vita sängkläder och somnade direkt. Industriellt och sovanpassat... Inte att jämföra med äckelvandrarhemmen förr i tiden. Två okända killar sov tungt när jag kom till rummet, och de var uppe och ute innan jag gick upp.

Boendet har inte precis varit den stora kostnaden på denna semestertripp, även om det kostar.. Sonar slukade pengar, och så har jag nog druckit den dyraste ölen någonsin. Det var på Pacha, en klubb som funnits på Ibiza sen 1973. 1973! Då hade jag inte kommit in på grund av ungdom..

Det är ju inte riktigt klokt så många kvällar man lyckats mizza på Ibiza.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar