22 september 2007

Fast i polisrazzia

Kom cyklande på cykelbanan mot körriktning, och sneddade sen över övergångsstället. En polis stoppade mig (och alla andra med fordon) och jag tänkte att nu åker jag fast. Körde på fel sida och på trottoaren, men polisen sa:
- Vad duktig du är som har lyse!

Jag kunde ju inte bara säga tack, utan jag skulle minsann visa att jag inte bara följer lagar sådär hur som helst.
- Ja, man vill ju synas så att man inte blir påkörd, sa jag präktiga jag.

Hm. Ja. Egentligen skulle jag ha fått 800 kronor i böter. Använde inte cykelbanan, 300 kronor. Cyklade mot enkelriktning, 500.

Apropå cyklister har jag märkt något säreget i Stockholmstrafiken, något helt nytt. Det händer väldigt ofta och det är bara män som gör det:
De cyklar om på höger sida. Urläskigt. Man förväntar sig inte att bli omcyklad där och när nån kommer farande bakom väjer man ju genom att cykla intill kanten, till höger. Samma i biltrafiken. Fattar inte dessa fartganingar att man kör om på vänster sida precis som i biltrafiken?

2 kommentarer:

  1. Men visst är det skönt att känna sig så där härligt präktig (ja i alla fall ibland).
    Du pratar om cyklister som kör om på höger sida, gissa hur det känns när fler och fler galna bilister gör samma sak på motorvägen i typ 120. Helt livsfarligt faktiskt.

    SvaraRadera
  2. Jag trodde inte att det existerade. Fy fan.
    Det är nog samma idioter fast vid olika tillfällen. Upplever de här omkörarna som bilister, som tänker sig allt med cyklar åt höger utåt trottoaren och liksom motsatsen mot biltrafik.

    SvaraRadera