5 april 2007

Påskkärringar

När jag var liten var det ingen magi i påskkärringandet. Det handlade om godisbrist. Här hade man chansen, och mammorna tyckte att vi fick ha det riktigt roligt för en gångs skull. Inget hände ju annars. Klä ut sig var priset man faktiskt kunde betala: En parfymimpregnerad chalett och mammas läppstift och nåt fult förkläde som var för stort, men godis fick man.

Nu får ungar nog godis så det räcker utan att behöva knacka dörr. Istället finns mer läskiga typer, som tar häxeri och magi på rent och skärt allvar och som voodooaktigt skickar "tankar" så att något speciellt ska hända. En tidning lade nyligen ut ett helt uppslag om häxverksamheten, med bas i Solna och med kurser man kan anmäla sig till.

Man kan nog finna klokhet respektive galenskap i vad som helst. Liksom levebröd.

3 kommentarer:

  1. Hej kära du!!
    Jag gör mina försök att återkomma till boggandet efter min "smäll" - för jag trivdes verkligen bra i bloggens värld och saknar det...men det har varit märkligt svårt!
    Läser denna morgon igenom mina gamla favoritbloggar - bla din....ser at ni ska ha en minnesdag för E...sänd honom en varm tanke från mig!
    Kan fortfarande inte förstå det som hände...minns honom så starkt - hans ljuset, hans vänlighet, hans öppenhet...hans sätt at vara helt värderingsfri - väldigt befriande!

    Ses vi den 19 april på bloggölen?
    oppas det!
    stor kram

    SvaraRadera
  2. ...ochså måste jag tillfoga en kommentar som förklarar de många skrivfelen; sitter vid en urgamal lånad dator...hopas du förstår vad jag skrivit?

    SvaraRadera
  3. Hej hej. Jag ska ta med tankarna till E. Skrivfelen tänkte jag inte på men "oppas det" lät lite förkylt.
    Jag kommer till bloggölen om jag inte åkt till London. Har biljett..

    SvaraRadera