4 april 2009

Egen kamerahistoria

Min kamerahistoria, innan jag glömmer den..


60-tal
  • Lånade hemmets Kodak instamatic ibland, en fyrkantig sak. Hade bland annat med till skolan och tog gruppbilder med. På den tiden var klassfotona bara en karta med foton på en och en med namnet under.
70-tal
  • Lånade Konica kompaktkamera av modern. Som jag ska få ta över NU.
  • Lånade -76 pengar till en Pentax Spotmatic F, ljusmätningen bröt sönder i Indien -77. Hemmaskrot, där originalobjektivet saknas. Varför sitter ett Mamiyaobjektiv på?
80-tal
  • Köpte under 1980-82 2 st Minox 35 GL, båda stals. Otroligt stöldbegärliga.
  • Köpte 1983 en dyr Nikon FE2 på avbetalning. Lånades ut häromåret, den gick sönder och försvann med kameraaffärens konkurs.
    Dottern skriver: ..lånad av mamma. Fick inte ta utanför hemmet. Gjorde ändå. Dog mystiskt.
90-tal
  • Nån kompaktkamera inköptes som gick sönder mot asfalt på Skansen -94.
    Köpte ny som flög i havet på Paradise beach på Mykonos.
  • Fujifilm APS, fick en av N eftersom han såg min kamera gå i havet.
2000-tal
  • När Fujifilm APS gick sönder i Mexico 2002 köpte jag en fixfoto-Canon i Playa del Carmen. Tog skitbra strandbilder. Försvunnen.
  • Köpte ny Fujifilm APS när jag kom hem, och den funkar visst trots 3 x Hultsfred enligt dottern.
  • Pentax K1000, present från x, i dotters förvar, och okej enligt henne.
    Dotter skriver: Mamma fått av ex, till min fördel. Fniss. Dock stulen på Hultsfred -07.
  • Minolta Xt (första digitalkameran), 2003, försvunnen, trasig?
    Dotter: Fick i julklapp -03. Batteriet höll ca en kvart åt gången... blev kidnappad i vitan våren därpå, men det ledde till nåt gott i slutanändan!
  • 2 st Canon Digital ixus i 4.0 (båda gått sönder, den sista ramlade i marken mitt i en cocacolapöl)


  • Canon PowerShot S50 köptes inför Skiathos -04, gick sönder och lagades efter 2 veckor och har sen funkat, men på ett konstigt sätt. Kameran försvann juli -06 med min väska som försvann i Grekland. Hela väskan med kameran i hittades och skickades av upphittarna i paket från Aten.
  • Konica Minolta X60 5.0, köptes när PowerShoten var på vift (utlånad till syster mars-07)
  • Pentax optio wpi waterproof 6.0 köptes inför Thailand-06 (utlånad till son mars-07). Kameran vattenskadades under sonens så kallade "snorkling" i Thailand -08.
  • Canon Powershot G5, köpt begagnad (utlånad till dotter när hennes G2:a pajade). Nu tillbaka i boet.
  • Fujifilm Finepix F30 köptes inför Thailand -07. Hängt med till mars -09 då objektivet låstes i utdraget läge. Son försökte laga.
  • Nikon d40 inköptes augusti -07 och blev stulen i London Clapham Common i augusti -08.
  • Nikon d40x. Köpte begagnad av M januari 2009. Känns som kameran som stals kommit tillbaka.
Det var visst allt för tillfället, förutom att de flesta foton jag tar till den här bloggen är tagna med en sonyericsson K800i.

8 kommentarer:

  1. Fd Hockeyfrilla6 april 2009 kl. 06:00

    Du tar bra bilder även med mobilkameran!

    SvaraRadera
  2. Värsta Imelda Marcos, fast kameror istället för skor! Jag har bara haft fem kameror sen jag var tio, och det tyckte jag var mycket :)

    SvaraRadera
  3. Fd H: Tack tack. Fota, det är roligt det. I lördags använde jag G5:an.

    Anna: Vet inte om det alltid varit så bra att låna ut kamera till barnen... nej.

    SvaraRadera
  4. Prenumererade du inte på Olympuskameror som hade ett modellnamn som var samma symbol som u-torrent har?

    SvaraRadera
  5. Jazå, bilder i lördags? Kanske kommer nån i mailen dårå?

    SvaraRadera
  6. "Snorklaren": En hel rad såna var det ja. Vilket superbt minne du har!

    Per: Jag har inte laddat över dem än. Letade kortläsare igår, men har någonstans att ladda dom till nu också..

    SvaraRadera
  7. Kortläsare? Har inte G5 USB?

    SvaraRadera
  8. USB? G5:an har Compact Flash-kort och jag tror inte nåt annat än nån kabel man kan sätta i för att ladda kameran, men nån sån har jag inte sett.

    Misslyckades med att lägga upp bild från Fasching. Det skulle varit en kort video - egentligen. Det funkade inte så bra.

    SvaraRadera