Det bara slår mig att så kallade experter på webb- och webbkommunikation nästan bara är män, som ofta inte kan föra fram budskap på ett enkelt sätt. Det skra krånglas till, teknifieras, mystifieras och bildas skolor. Som om det egentligen vore så svårt. De som producerar material, skriver själva information och läser mycket verkar övervägande vara kvinnor.
Och innehåll är det viktigaste.
Därför är detta med bloggar så otroligt bra. Enklare kan det inte bli. Allt hamnar i rätt ordning och vill man ha ämnesområden kan man ha det. Personlig touch kan lätt ändras om man byter inriktning, utan att nån petfingrig designer måste in och styra och ställa och förminska textens och innehållets betydelse.
Det här plottriga hemsidorna med tusen spalter och pop-uper och rutor orkar man inte man inte med. DN är ett skräckexempel, där man har dubbla menyer i toppen, halvmeny till höger och allt blandat i alla kolumner, till skillnad från Aftonbladet, som kör menyn till vänster och det redaktionella i huvudytan och annonserna samlade längst åt höger.
Det är det som är så skönt med bloggar är att det finns en verklig avsändare, som man tror har bestämt själv, och att bloggarna går att söka i, till skillnad från kommersiella publikationer, som inte tycker om gratisläsare, inte ens långt efter publiceringsdatumet. Materialet försvinner i ett svart hål, vilket måste kännas jäkligt tråkigt för skribenterna. Eller bäst så kanske.
Bra skrivet , jag håller helt med
SvaraRadera