30 januari 2007

Dagligt ifrågasättande av vanor och ovanor

Jag skulle vilja ha en blogg där jag publicerade en bild om dagen, ungefär som peek-a-boo. Jag gillar kontinuitet, men har själv svårt för att genomföra något liknande. Inte ens ovanor lyckas jag hålla en jämn takt på. Det är bara rökningen jag skötte riktigt ordentligt, och den har jag slutat med.

Tänk om jag skulle börja nån ny slags vana idag, kan jag tänka. En ständig idé brukar vara att börja skriva några korta anteckningar varje dag, och verkligen göra det också, men det är helt omöjligt. Ibland skriver jag upp arbetstimmarna, ibland inte. Ibland blir det väderrapporter två dar i sträck, sen helt tomt i almanackan en vecka, då jag kanske skriver i nån online-kalender istället och tycker det är jättebra, sen blir det lösa lappar eller nån anteckningsbok, som plötsligt dyker upp ur nån hög eller nere i nån väska. Det är då jag saknar palm-piloten, och kanske skriver nåt här istället. Allt kaos ser plötsligt städat, fint och daterat ut.

Å andra sidan motverkar jag aktivt vanebeteende varje dag för att inte fastna. Jag kan få för mig att inte gå samma väg till tunnelbanan två dagar i rad eller äta på samma ställe. Jag kan ta en bit tårta på jobbet fastän jag varken gillar tårta eller marsipan - för nån gång känner jag att jag måste förstå vad det är som gör att folk skriker och skrattar av upphetsning av bakelser, tårta och bullar. Jag kan ta en varm cola light istället för en vanlig kylskåpskall, och köra ipod på tunnelbanan en dag, läsa bok nästa, mobilblogga den tredje och sluka metro och city den femte. Om jag nu åker tunnelbana varje dag.

Jag gillar egentlig riktig omväxling. Inte såna här krystade varianter. Jag skulle verkligen vilja ha ordning på sovandet, våra matvanor här och antecknandet, men bra så mycket mer verklig omväxling i det jag faktiskt gör.

1 kommentar:

  1. Jag är faktiskt också bäst på ovanor, men får inte ordning på dem heller. Intressant tanke...

    SvaraRadera