26 december 2006

Minnas minnen

Min backup-hårddisk har varit försvunnen sen juni. Jag har letat och letat. Det är nervöst att ha alla bilder på bara ett ställe, i nåt så osäkert som den här datorn.

I klädkammaren står två pappkassar med gamla dammiga och fula dagböcker. Inget system hade jag nånsin när jag skrev dem, ingen kontinuitet. Bara klotter och plotter och väldigt osnyggt, skrivna med dåliga blyertspennor eller kassa färgtuschpennor. Och med konstiga symboler som jag inte längre har en aning om vad de stod för, mer än att det måste handlat om nåt föräldrarna inte skulle förstå.

Nu är jag förälder själv. Så jag förstår ju inte..

Gick sen över till att skriva allt på skrivmaskin, och sidorna sattes i pärmar. När datorerna kom började jag skriva loss ordentligt, vilket mest blev på bbs:er. Och därifrån sparade jag inget. Rena hemligheter hamnade i passwordskyddade wordfiler. Nu skriver jag mest i bloggen, medan hemligheterna får ligga i minne.

Kom på att jag kunde langa ned dagböckerna i den hårda gamla Samsoniteresväskan, som jag ändå aldrig använder. I en av dagbokskassarna hittade jag en plastpåse med den försvunna hårddisken i. Hade nästan gett upp att kunna hitta den.

Same shit, tänkte jag väl när jag langade ner den där. Dagböcker, hårddisk.
Om man skulle tappa minnet.

Dags att göra en backup.

Andra bloggar om: , , , ,

4 kommentarer:

  1. Visst är det konstigt att man inte gör backuper hela tiden. Fast kanske man borde strunta i allt det där sparandet, bli lite flummigare och låta allt flyta bort bara? Förr eller senare kommer ju ändå den oundvikliga datorkraschen ...

    Häromdagen hände en irriterande sak, apropå lösenordsskyddade filer: jag hittade en wordfil, ett dokument från 2005. Det hette "hemligplan.doc". Jag mindes inte riktigt var det var så jag öppnade det för att läsa, men av någon anledning hade jag lösenordsskyddat det. Och nu kom jag såklart inte ihåg lösenordet längre! Otroligt störande, jag vill ju veta vad jag hade tänkt ut för hemlig plan :)

    SvaraRadera
  2. Jag skulle blivit galen: inte komma åt sina egna hemliga planer! Utelåst.

    Antagligen är det en enkel match att låsa upp för en hacker.

    SvaraRadera
  3. Julhackern kanske kanske bli ett alternativ till jultomten. "Finns det några glömska mammor här?"

    SvaraRadera
  4. Absolut, och julhackern ska inte vara en sån där röd och tjock gubbe med 80 år gammalt skägg som hö-hö:ar, eller hur!

    SvaraRadera