21 december 2006

Jultider: Hav tröst

Hav tröst. Du är kanske som jag?

Jag har

- inte sett en enda lucia.
- inte öppnat en enda lucka.
- inte tagit reda på vad tv:s julkalender handlar om, än mindre sett
- inte skickat några julkort.
- inte köpt några julklappar. Inte ens försökt.
- inte gjort någon inköpslista, men skrivit i en lista att jag ska.
- inte börjat med någon julmat.
- inte fått eller köpt någon glögg.

Däremot har jag:

- blivit bjuden på julbord med chefen, som hade väldigt bråttom hem
- fått julklapp från jobbet som nog dricks upp före julafton
- satt upp 2 adventstjärnor som traditionsenligt kommer att sitta uppe till dotterns födelsedag i slutet av mars.
- satt upp balkongslinga, som kommer hänga kvar till sonens födelsedag i september, för därnånstans börjar jag tröttna på den (slingan alltså).

Så. Nu vill jag ha blögg. Blogglögg.

2 kommentarer:

  1. Ärligt talat har jag gjort lite mer men jag förstår samtidigt inte varför folk är så stressade, jag köpte mina julklappar på ungefär sammanlagt två timmar. Jag städar inte mer för att det är jul så det är ju ingen skillnad. Maten kommer ta ungefär en timme att handla, det mesta är färdigt, jag har en plastgran i förrådet som blir jättefin när man satt på allt pynt så jag behöver inte köpa nån sån heller. Exakt vad är det folk gör egentligen som tar så fruktansvärt mkt tid ??
    Jag fattar faktiskt inte.

    SvaraRadera
  2. Jag tror att det är oroandet att det inte ska bli lyckat som tar mest. Vet man att det i 8 fall av 10 blir norénare så har man egentligen bara intressed av att tagga ner på det hela och se till att det inte finns nån nubbe till sillen.. men när barnen var mindre var det mycket mer julklappar och släktingar som hade anspråk på umgänge just på julafton, och allt skulle klaffa. Oftast hänger allt på att en person ska organisera så att alla andra ska kunna koppla av och bli riktigt bortskämda.

    SvaraRadera