26 december 2006

Hypnos mot dålig självkänsla

Självhypnos, är det nån som har ett tips på hur man lär sig?

Hur övertalar man sig att tro på sig själv? Jag vågar till exempel inte säga upp mig och starta nåt i egen regi, för jag tror inte på att jag kommer kunna tjäna ihop en enda krona. Jag är ju inte speciellt närig heller, och gillar inte att jobba ihjäl mig längre.

Folk omkring blir galna om jag ens nämner tanken på att överge ett fast jobb, i dessa tider där den goda arbetsmarknaden (med roliga och någorlunda välbetalda jobb) bara är öppen för 25-35-åringar. Det finns ingen väg tillbaka om man tar steget ut. Då stängs dörren och man blir kvar ute i kylan.

Jag är djupt präglad av känslan av att ingen egentligen vill ha mig, eller ha mig med - inte som jag är i alla fall - och att jag till exempel har nuvarande jobb för att jag bokstavligen kom med på köpet.

Hur skulle nån annan kunna tro på mig - när jag inte lyckas göra det själv?
Jag är liksom bara bra på att vara ledig.

7 kommentarer:

  1. Du är ju väldigt bra på att blogga t ex !!
    Och min dotter skulle nog förmodligen säga att du är bra på att "chilla" också och då lät det ju lite mer trendigt, eller hur ?

    SvaraRadera
  2. Tack. Jo, chilla är jag rätt bra på om sällskapet inte klättrar på väggarna, för då kan jag inte koppla av.

    Jag ska försöka sluta med det jag är dålig på och satsa mer på det som är kul.

    (Tänkte bli konstnär! ;)

    SvaraRadera
  3. Nä man måste fatta att man är bra och våga lite och till sist inte lyssna så mycket på andra!

    Men jag vet inte hur man gör. Jag själv är liksom bara bra på att ha fikarast....och snacka skit

    SvaraRadera
  4. Såna som vi behövs nog också. Hur skulle det vara om ingen pratade och ingen tog fikaraster eller ville stanna kvar på stranden och se solnedgången.

    Jag har några idéer men de passar inte för enmansföretag. Man måste nog vara två och en anställd, minst.

    SvaraRadera
  5. säg till om du behöver en risig sekreterare! haa haa haa

    SvaraRadera
  6. Jag tänkte att du skulle vara ansvarig den ekonomiska biten ;-), fast det skulle inte vara så extremt mycket att räkna, till att börja med.

    SvaraRadera
  7. haha ja jag måste ha gjort synnerligen god reklam för min ekonomiska ådra ;)

    SvaraRadera