20 november 2006

Trött eller uttråkad

Ibland svårt att känna skillnaden mellan trött och uttråkad. Eftersom jag egentligen har lust så är jag troligen bara trött. Jag vill läsa men ögonen orkar inte, jag vill fixa saker hemma och boka en resa eller två, men det går inte. Egentligen vill jag bara sova ut - och sen inte gå till jobbet.

Processuttråkning
Vi ska ha ett möte där 2-3 personer presenterar hur de planerat hur 15-20 personer ska jobba. I detalj. Så krånglas det till. Det är inte så man borde göra. Man kan analysera nuläge från flera vinklar och hela gruppen, bolla förutsättningslöst med förslag och lösningar, och sen välja en lösning som alla varit delaktiga i, även de erfarna.

Processutveckling har ett enda syfte, anser jag, och det är att förenkla arbetet, inte att skapa mer administration och rapportering. Det konstiga är att krångelnissarna alltid får gehör. Och dom med noll formkänsla får alltid igenom sina "förbättringar" med äckliga fula mallar.

Nykarriärister vill alltid rasera det andra gjort, och vägrar se sånt som funkar bra. De tror också verkligen på att de hittat på nåt nytt och bättre, även om de är "late adopters". De äldre suckar avgrundsdjupt - och de nya tycker att det är för lite entusiasm och nytänkande i gruppen.

2 kommentarer:

  1. själv har jag utvecklat någon form av allergi mot processutveckling. Bara ordet ger mig klåda (och då jobbar jag i en org. nyligen processorienterad). Äh, det är nog arbete överhuvudtaget som ger mig klåda, eller de entusiastiskas prata-process-på-lunchen-leenden... eller fan, det är nog bara mig det är fel på. haha

    SvaraRadera
  2. Klåda var ordet.
    River jag sönder underarmarna.

    SvaraRadera