5 april 2006

Sjukt igen

Nu när jag ska gå hemifrån vet jag redan:
Idag kommer jag inte trivas. Inte alls. Ska ut på äckelfärden igen. Södermalm-Kista fram och tillbaka. Trängas på buss 4 och då menar jag trängas, tunnelbana, köpcentrum, kontorslandskap.

Folk säger att det inte finns nån värre bakteriehärd än att sitta instängd i ett flygplan ihop med 200-300 andra. Men är det inte en baggis jämfört med vad man utsätter sig för en vanlig arbetsdag. Minst hälften av kollegorna är småbarnsföräldrar och tar till och med med sig sina sjuka barn till jobbet, för de får inte vara på dagis och snora.

Handhygien är a och o. Men vi har anor från gamla smuts-Sverige. Som barn måste man tvätta händerna före maten, men vad gör vi vuxna när vi går och äter lunch. Nja. Inte ser man nåt lemmelvandring mot toaletterna innan folk ställer sig i lunchkön. Och så står folk där och hostar över salladsbuffén.

Nej, nu går jag och köper nåt portabelt handtvätteri. Så förbannad på att vara smittad igen. Det räcker med 10 dar hemma så är jag sjuk igen.

2 kommentarer:

  1. Jag säger bara: Om barn är för sjuka för att vara på dagis så SKA dom vara hemma!
    Eller får man skylla på tidiga finnar när barnet "kanske" har vattkoppor!

    SvaraRadera
  2. Jag kan inte tänka mig att barnen blir så mycket friskare av att vara på föräldrarnas jobb.

    Även vuxna sjuka borde hålla sig hemma. Dessvärre är man tvingad att vara på jobbet ändå ibland, och så ställer man till det och smittar andra.

    SvaraRadera