27 april 2006

Sardin - med uppgift att bli mat

En del av kvällen tillbringade jag med naturfilm om sardiner på tv.

De stackars sardinerna lever sida vid sida i stimmets falska trygghet på djupa vatten. Tryggast är det i mitten, men man måste ut mot kanterna för att äta. När stimmet närmar sig grundare vatten lever man farligt.

I filmen var det de listiga delfinerna som först lokaliserade och med teamwork ringade in sardinstimmet. De turades om att hämta luft vid ytan och blåsa ut luftbubblor så att stimmet tappade navigationskontrollen och istället skräcksimmade åt alla håll och blev som en sardinboll, instängd från alla håll. Efter delfinerna kom hajarna och stängde av flyktvägen nedåt, och från luften kom tusentals fåglar som dök i stimmet, som hade tvingats allt längre upp mot ytan. What a party. Sist kom de senfärdiga sälarna och en val, som kunde sluka 10000 sardiner i varje tugga.

Undrar vad filmen hette. Häromkvällen såg jag en film om skallerormar.

Ja, jag är en mycket naturintresserad person.

2 kommentarer:

  1. Den såg jag också! Himla skojig, faktiskt.

    SvaraRadera
  2. Skojig vet jag inte, men väldigt snyggt filmat och välgjort.

    SvaraRadera