12 april 2006

Hur mycket kostar godhet?

Jag tycker att det är jättebra att samla in pengar till bra projekt. Men hur mycket per månad är rimligt att ge bort? Okej, man är fadder och pröjsar 200 dit, och man ger kanske hemlösa allt man har i fickorna varje tunnelbaneresa. Men är det tillräckligt att bara ge bort 3-400 spänn i månaden?
Det jag irriterar mig på är att folk som samlar in pengar åt dittan och dattan, och som ringer och klänger, alltid tar för givet att man aldrig ger bort nåt över huvud taget.

2 kommentarer:

  1. Det är nästan komiskt när man träffar på samma kille på stan, tre gånger, med några veckors mellanrum, representerandes tre olika välgörenhetsorganisationer.

    Jag tycker att all insamling är ok så länge man nöjer sig med ett nej som svar, och inte ställer sig och ifrågasätter och argumenterar. Vill man inte, så ska man inte ge. Och man kan inte ge till alla...

    Sånt pysslar vi ju INTE med på solidaritetsbloggen ;)

    http://delameddig.blogspot.com

    KLICKA INTE DIG DIT!

    SvaraRadera
  2. Solidaritetsbloggen verkar vara en bra idé. Jag tänker mest på alla jäkla tiggar- och säljsamtal jag får per telefon och återkommande tiggare med lappar i t-banan. Folk med bössor brukar också anfalla som om man vore den snålaste av snåla.

    SvaraRadera