28 januari 2006

Vill man ha nåt från IKEA igen?

Förkylningen gör mig på dåligt humör. Jag är instängd i mig själv. Kommer inte ut.
Det är fullständigt stilla. Snubblade på sladden till tv:n som stängdes av, och jag ids inte sätta på igen. I köket står kaffet och kallnar till en radio ingen lyssnar på. Bara morsan är vaken.

Inneboenden ringer från IKEA och frågar om det är OK att köpa skena och draperi att sätta upp (så att hon slipper oss).

- Javisst, säger jag, ...ursäkta...., har ingen röst...
- Säg till om det är nåt du vill ha härifrån, säger hon.
- Det är det säkert, men mitt huvud funkar inte, säger jag.
- Jag är i alla fall här på IKEA hela dan, kommer du på nåt, ring.

Om det är nåt jag inte behöver så är det ytterligare en enda pryl till från IKEA eller någon annan inredningsaffär. Var inne på en häromdan. Åhhh... himlade polaren och tittade trånande på en stenhård designad soffa på rea för bara 34.500.
Jag kanske är inne på helt fel spår när jag tror att man inte skulle bli lyckligare av den...

Jag ska bara göra mig av med saker, inte skaffa nytt. Inte en enda pryl. Möjligen, möljigen byta ut något dåligt mot något som är bättre, och mindre.
Jag är (egentligen) en sann minimalist. Men det ska inte vara kallt och sterilt, utan varmt och gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar