9 januari 2006

Inte hemma här

Hoppas jag inte tråkar ut med mina evinnerliga resplaner. Speciellt som resorna inte blir av.

Det är väl ett sätt att hålla sig över ytan. Utan det skulle jag fullständigt deppa ihop. Jag mår bra i varma länder där man lever enkelt och utomhus och träffar mycket folk, och kass när det är kallt och torrt och allt bara handlar om prylar.

Igår höll jag på att frysa ihop. Frös om händerna till och med inomhus. Allt risar ihop.

Jag är inte så intresserad av hemindredande, inköp, partnerbytande, bostadsrättsaffärer, träning, helgfirande, bilköp, bilturer, bilreparationer, matlagning och bantning.

Jag är känner mig, efter alla år i Sverige, fortfarande inte hemma här. Jag har visst hamnat fel.

3 kommentarer:

  1. Jag funderar ofta på varför folk som du - för det finns ett gäng - helt enkelt inte klipper alla band och flyttar utomlands? Istället för att gnälla, menar jag.

    Själv älskar jag Sverige och flyttade tillbaka hit efter tre år i ett land med subtropiskt klimat.

    Det är så jävla underbart att kläderna inte möglar i garderoben.

    Det är helt fantastiskt att ha värme inomhus, så att det är varmare än de 10-15 grader som det blir på vintern.

    Det är underbart att inte behöva krypa ner mellan fuktiga lakan varje kväll. Luftfuktigheten i Stockholm är en västanfläkt mot att leva i 90% jämt, och 100% då och då.

    Fantastiskt att slippa oroa sig för jordbävningar och/eller tyfoner eller andra naturkatastrofer. Snöoväder? Släng dem gärna i min väg, jag sitter här och ser på. Att taket lyfter i en tyfon eller att sängen skakar mitt i natten av en jordbävning, nejtack!

    Sen finns det ju en del fördelar med att bo utomlands också. Typ maten, saker är ofta billigare, det är kanske närmare och billigare att ta semesterresor, man träffar mycket intressant folk och "ser" liksom inte de där nördarna man retar sig på hemma i Sverige. För man har inte knäckt kulturkoden, helt enkelt.

    Det är så lätt att bo i en bubbla av trygghet. Utomlands, alltså. Det är svårare att hänga med i tidningar, även om man talar språket. Mycket går en förbi, och man missar en hel del intressant.

    När jag upptäckte att en av anledningarna till att jag trivts så bra utomlands var för att jag var utlänning och vit - då var det dags att åka hem. Som utlänning blir man ofta särbehandlad utomlands, tyvärr. Speciellt i stora delar av Asien och Afrika. Antingen för att man har mycket pengar eller för att man ser exotisk ut. Men prova prata bara engelska i Sverige, till exempel.

    Så, jag är seriöst intresserad och vill inte bara säga "Men stick då, om det inte passar!" utan undrar verkligen: vad är det som hindrar dig från att flytta, verkligen flytta, till ett land som du trivs bättre i?

    /Snorkfröken utan egen blogg...

    SvaraRadera
  2. Hej Snorkfröken!

    Man kan ha olika skäl till att inte vilja vara helt _bofast_.

    Jag svarar gärna, men gör det i ett ett blogginlägg snart istället.

    Välkommen hem till det sköna då, får jag säga. Kanske bra om folk bytte plats lite oftare och inte fastnar för länge i djungeln eller i här fryhuset..

    SvaraRadera
  3. Att byta då och då är nog en bra idé. För att prova andra saker, för att få andra saker att gnälla över, och alltså andra saker att bli lycklig över.

    Ser fram emot ditt svar i bloggen!

    /Snorkfröken

    SvaraRadera