15 december 2005

Absolut o-cool läsning

Började på en ny roman häromkvällen.

Suckade, pustade. När händer nåt? Kommer personerna ta sig ur sina platta figurer och bli lite verkliga? Blir det nån intrig eller ska bladdret fortsätta sida efter sida. Jaha, förstår man efter ett tag, romanen försöker lära outbildade damer att resonera lite kring existensen, via ett värmländskt bondbröllop, eller vad är det fråga om? Vem är läsaren?

Det är första gången jag läser nåt av Marianne Fredriksson. Skilda verkligheter heter boken. En sjuksköterska möter läkaren, men sjuksköterskan är snobb från högstatusmiljö, medan läkaren har arbetarklassbakgrund och har vuxit upp med farföräldrarna på en värmlandsgård. Båda med helt underbara fosterföräldrar, som ler och fixar och har intressanta vänner som gärna diskuterar genetik. Så spännande så. Kommer förhållandet funka efter bröllopet, eller ska känsliga lilla snälla Angelika bryta ihop?

En bok jag inte ens kan somna till. Blir enbart irriterad.

3 kommentarer:

  1. skriv på proteslistan gje alldrig upp det säjer jag nu yo

    det finns en bra värld den är vi allihoppsan

    SvaraRadera
  2. Den har jag läst och blev bara besviken (och irriterad medan jag läste), läs hellre hennes tidigare böcker, Simon och ekarna t ex.

    SvaraRadera
  3. Bra att jag inte är ensam om att tycka samma. Kan känna mig såå elak när jag tycker något negativt. Jag blir om inte annat otroligt irriterad på dessa topplistor, som till exempel biblioteken också börjat med. Det säger ingenting om att böckerna är bra, för många som jag köper till exempel pocketböcker som exponeras, till exempel i Pressbyrån. Det räcker med listor för att kassa böcker bara ska fortsätta att säljas och lånas.

    Det förvånar mig också att förlagen inte kan säga NEJ till ett urdåligt manus, även om författaren gett ut bra böcker tidigare.

    SvaraRadera