5 november 2005

Hemmakväll med sonen

Hemmakväll. Utflyttade sonen var hemma och installerade digital-tv-boxen, och det funkar sisådär. Han tycker jag är stenålder när jag klagar på att jag inte fick lära mig NÅGONTING om om electricitet i skolan, eller hur man borrar i konstiga väggar eller kör bil. Sånt kan man ändå, tycker han. Men jag fattar inte hur.

Jag kan ibland tro att han faktiskt lyckades lära sig allt om hur saker funkar innan han började skolan. Han hade som liten unge sönder precis allt. Skruvade isär för att kolla hur det såg ut inuti. Försökte sen laga. Tejpade ihop. Fick klart för sig att det inte höll så bra.

På den tiden var hemmet översvämmat med verktyg från diverse att-göra-världar. Allsköns pennor och ritmateriel, skulöptörsverktyg, hjulmuttrar, håltänger för läder, hemmacykelverkstäder, penslar för väggar och pannåer, klister, pytsar, begagnade symaskiner, trådar, konstnärsgrejor, kameror, och diverse.

Men frågan kvarstår. Om man måste flytta hemifrån vid 15eller 18 och är ganska ensam i världen, vad är viktigast att kunna?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar