24 oktober 2005

Egentligen är du riktigt söt

Borde inte ha tidningshögar. Borde läsa här och nu.
Högarna skriker: Öppna öppna, det finns bra saker skrivet här, som du kommer missa!
Dock. Mer än 1 (en) meter tidningar har jag inte på lager i köket.



När mor min är här kliar det i fingrarna på henne. Hon vill riva runt och städa bort allt. Först och främst mig, men också tidningshögarna. Det är egentligen en fin lägenhet, säger hon. Du är egentligen riktigt söt. Det är så hon säger. Egentligen, men inte riktig, och lägger till dårå, efter varje uttalande.
- Nej, nej, låt bli, det där ska jag läsa, säger jag. Du FÅR INTE städa här, det ÄR redan städat.

När jag vaknar på mornarna, på vardagsmornarna, drömmer jag om att bara få vara hemma.
Jag vill fixa, få upp hyllorna, rensa klädkamrarna, få ordning på bildarkivet och rädda bilder som håller på att blekna bort. Eller bara leta i iTunes musikaffär efter min musik. Den jag inte visste fanns.
Just nu är det reggaeton. Blir på så himla gott humör - och spanskan (och städlusten) kommer på köpet...

5 kommentarer:

  1. "...egentligen är du riktigt söt..", din mamma är exakt som min...
    Vi som numera har egna döttrar vet ju att dessa ord aldrig bara skulle ramla över våra läppar, eller hur.
    Vad är det för morsor vi har ?
    Avunden är bråddjup tror jag, är det det enkla svaret...finns det fler...jag vet inte.

    SvaraRadera
  2. Jag skulle aldrig vara elak mot någon på det sättet. Jag har också märkt att jag har svårt för folk som måste kommentera varandras utseende och kläder hela tiden, och kommentera varje liten förändring. Även om det är tänkt som komplimanger. Blivit lite störd...

    Min mor har alltid jämfört oss med andras barn, och där har vi alltid varit snäppet sämre, fulare, mer misslyckade, inte lika fina, duktiga, söta, snälla. Jag vet inte varför det blev så. Hon fick kanske själv aldrig duga som hon var.

    SvaraRadera
  3. Jaa då har hon i alla fall varit konsekvent inom familjen...alltid något. Min har alltid påpekat hur otroligt söt och populär min lillebror är och har varit. Han har varit den snygga och jag den duktiga... hon kan säga saker som...jaa du får nog allt skynda dig om du har tänkt skaffa en ny karl....ähmm ?? Så sa hon när hon kom hem från en kryssning med kraftigt kvinnoöverskott...jaa hmm mamma jag har inte precis tänkt åka och ragga på Ålandsbåten men ...men tack för påpekandet.

    SvaraRadera
  4. Så kan man nog säga att mor min också gjort, tre barn, tre profiler:

    1 duktig och ful
    1 känsling och annorlunda
    1 söt och dum

    SvaraRadera
  5. Att alltid kallas söt och duktig kan också vara ett gissel - fast på ett annat sätt - fult och dåligt får inte finnas liksom.

    Min mamma kan inte slänga en tidning utan att först ha "gått igenom den ordentligt". Olästa tidningar samlas på hög, högarna läggs i påsar, påsarna ställs ut i garaget "så länge" och sedan smyger pappa iväg en påse då och då till återvinningen.

    SvaraRadera